d 2025

Studio ČT24 15. 9. 2025

SOMMER, Filip

Basic information

Original name

Studio ČT24 15. 9. 2025

Name (in English)

Studio ČT24 15. 9. 2025

Authors

SOMMER, Filip

Edition

Praha, 2025

Publisher

Česká Televize

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Popularizing texts and activities

Field of Study

50601 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

CEVRO University

Keywords (in Czech)

Sýrie; parlamentní volby; post-Asadovská éra

Keywords in English

Syria; parliamentary elections; post-Asad era
Changed: 18/9/2025 12:03, Mgr. Filip Sommer

Abstract

In the original language

Dne 15. 9. 2025 komentoval Filip Sommer, ředitel Centra blízkovýchodních vztahů (PCMR) CEVRO Univerzity, aktuální přípravy a průběh syrských parlamentních voleb. Jedná se o první parlamentní volby po pádu režimu Bašára al-Asada dne 8. 12. 2024. Jak budou volby probíhat a co to pro budoucnost Sýrie znamená? Proč byly některé provincie z procesu vyloučeny a jak volby vnímá mezinárodní komunita, potažmo Západ? A přinesou nové vládě legitimitu? Odpovědi na tyto otázky se dozvíte v přiloženém záznamu. Konkrétní výstup pro ČT24 v pondělí 15. 9. (od 1:32:04) naleznete zde. Kontext Sýrii čekají nové parlamentní volby. Z celkových 210 křesel v tzv. Lidovém Shromáždění mají být 2/3 zvoleny místními výbory (předvybrány Nejvyšší volební komisí a schváleny prezidentem) a 1/3 poté zvolena prezidentem Ahmedem al-Sharou samotným. Nepůjde tak o přímé volby, kdy by syrští občané šly volit určité politické strany (ty byly po pádu režimu zakázány a nyní se čeká na nový zákon o politických stranách, jehož příprava může trvat až několik let). Na 1 křeslo pak připadá 150 předvybraných členů, kteří se mají dohodnou na jednom vítězovi (s mandátem na 2,5 roku). Voleb se tak neúčastní voliči ani v rámci Sýrie, ani Syřané žijící v zahraničí. Současná syrská vláda totiž tvrdí, že země na přímé volby není připravena. Neexistuje zde řádný aktuální census (poslední z roku 2011), registr voličů a miliony lidí zůstávají tzv. vnitřně přesídleny či v zahraničí. Z voleb je pak vyloučena provincie Suvajda (a to kvůli přetrvávající nestabilní situaci na místě – více například zde), provincie Rakka a provincie Hasaka. Všechny tři zmíněné oblasti jsou pak mimo kontrolu současné syrské prozatímní vlády, Rakku a Hasaku pak kontroluje kurdská administrativa v rámci Demokratické Autonomní Administrativy v severovýchodní Sýrii (DAANES). Jednání mezi Damaškem a Kurdy o budoucím uspořádání Sýrie pokračují, prozatím bez větších výsledků (mimo podepsání tzv. březnové dohody dne 10. 3. 2025). V obecnější rovině pak jde o další fázi zaplnění institucionálního (v tomto případě legislativního) vakua po pádu režimu Bašára al-Asada. Za předchozí fáze lze například označit určení Ahmeda al-Sharaa prezidentem, jmenování kabinetu vlády, uspořádání národní konference (která měla přivést všechny komponenty syrského lidu dohromady) nebo sepsání dočasné ústavy. Nový parlament bude hrát významnou roli při sepisování trvalé ústavy, budování státních institucí či reformy zákonů, které budou velmi významné pro zajištění dalšího rozvoje (se zachováním stability) země.

In English

On 15 September 2025, Filip Sommer, Director of the Prague Center for Middle Eastern Relations (PCMR) at CEVRO University, commented on the ongoing preparations and course of the Syrian parliamentary elections. These are the first parliamentary elections since the fall of Bashar al-Assad’s regime on 8 December 2024. How will the elections take place, and what do they mean for the future of Syria? Why were some provinces excluded from the process, and how does the international community, particularly the West, view the elections? And will they bring legitimacy to the new government? Answers to these questions can be found in the attached recording. The specific interview for ČT24 on Monday, 15 September (from 1:32:04) is available here. Context Syria is preparing for new parliamentary elections. Out of a total of 210 seats in the so-called People’s Assembly, two-thirds are to be chosen by local committees (pre-selected by the High Electoral Commission and approved by the president), while the remaining one-third will be appointed directly by President Ahmed al-Sharaa. These will therefore not be direct elections in which Syrian citizens would vote for specific political parties (as political parties were banned after the fall of the regime, and a new law on political parties, whose drafting may take several years, is still pending). For each seat, 150 pre-selected members are to agree on a single winner (with a mandate of 2.5 years). Thus, neither Syrian citizens inside the country nor Syrians living abroad will participate in the elections. The current Syrian government argues that the country is not yet ready for direct elections. There is no updated census (the last one dates back to 2011), no proper voter registry, and millions of people remain internally displaced or abroad. The provinces of Suwayda (due to ongoing instability in the area, see more here), Raqqa, and Hasaka have been excluded from the elections. All three are currently outside the control of the Syrian interim government; Raqqa and Hasaka are under the authority of the Kurdish administration within the Democratic Autonomous Administration of North and East Syria (DAANES). Negotiations between Damascus and the Kurds on Syria’s future governance continue, though so far without major results (aside from the signing of the so-called March Agreement on 10 March 2025). In broader terms, the elections represent another stage in filling the institutional (in this case legislative) vacuum left after the fall of Bashar al-Assad’s regime. Previous stages included the appointment of Ahmed al-Sharaa as president, the formation of a government cabinet, the organization of a national conference (intended to bring together all components of Syrian society), and the drafting of a temporary constitution. The new parliament will play a crucial role in drafting a permanent constitution, building state institutions, and reforming legislation, all of which will be vital to ensuring the country’s further development while maintaining stability.