V originále
Cognitive resilience is a crucial aspect of security - the ability of citizens to deal with crisis situations and maintain proper cognitive functions often determines whether a crisis will be successfully overcome. The opposite situation often leads to succumbing to disinformation and the subsequent disruption of society. One of the tools for building cognitive resilience is media literacy, i.e. the ability to work with media outputs, with information, the ability to distinguish between true and false, or relevant and irrelevant information. The connection between media literacy and building cognitive resilience is therefore appropriate to address in the education of citizens, both in formal school education and in informal education.
In Czech
Kognitivní odolnost je zásadním aspektem bezpečnosti - schopnost občanů vypořádat se s krizovými stavy a zachovat si řádné kognitivní funkce často rozhoduje o zdárném překonání krize. Opačný stav přitom často vede k podlehnutí dezinformacím a následnému rozvratu společnosti. Jedním z nástrojů budování kognitivní odolnosti je mediální gramotnost, tedy schopnost pracovat s mediálními výstupy, s informacemi, schopnost rozlišovat mezi pravdivými a nepravdivými, případně relevantními a irelevantními informacemi. Spojení mediální gramotnosti a budování kognitivní odolnosti je proto vhodné řešit při vzdělávání občanů, a to jak při formálním školním vzdělávání, tak také při vzdělávání neformálním.