k 2025

Building Cognitive Resilience Through Media Literacy

MYSLÍN, Josef

Basic information

Original name

Building Cognitive Resilience Through Media Literacy

Name in Czech

Budování kognitivní odolnosti skrze mediální gramotnost

Authors

MYSLÍN, Josef

Edition

2025

Other information

Language

English

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

50900 5.9 Other social sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Webové stránky konference

Organization unit

CEVRO University

Keywords (in Czech)

kognitivní odolnost, připravenost, mediální gramotnost

Keywords in English

cognitive resilience, preparedness, media literacy

Tags

kognitivní odolnost, mediální gramotnost, připravenost

Tags

International impact
Changed: 6/6/2025 19:48, Ing. Josef Myslín, Ph.D., MSc., MPA

Abstract

ORIG CZ

V originále

Cognitive resilience is a crucial aspect of security - the ability of citizens to deal with crisis situations and maintain proper cognitive functions often determines whether a crisis will be successfully overcome. The opposite situation often leads to succumbing to disinformation and the subsequent disruption of society. One of the tools for building cognitive resilience is media literacy, i.e. the ability to work with media outputs, with information, the ability to distinguish between true and false, or relevant and irrelevant information. The connection between media literacy and building cognitive resilience is therefore appropriate to address in the education of citizens, both in formal school education and in informal education.

In Czech

Kognitivní odolnost je zásadním aspektem bezpečnosti - schopnost občanů vypořádat se s krizovými stavy a zachovat si řádné kognitivní funkce často rozhoduje o zdárném překonání krize. Opačný stav přitom často vede k podlehnutí dezinformacím a následnému rozvratu společnosti. Jedním z nástrojů budování kognitivní odolnosti je mediální gramotnost, tedy schopnost pracovat s mediálními výstupy, s informacemi, schopnost rozlišovat mezi pravdivými a nepravdivými, případně relevantními a irelevantními informacemi. Spojení mediální gramotnosti a budování kognitivní odolnosti je proto vhodné řešit při vzdělávání občanů, a to jak při formálním školním vzdělávání, tak také při vzdělávání neformálním.
Displayed: 17/6/2025 23:50