2025
Building Cognitive Resilience Through Media Literacy
MYSLÍN, JosefBasic information
Original name
Building Cognitive Resilience Through Media Literacy
Name in Czech
Budování kognitivní odolnosti skrze mediální gramotnost
Authors
Edition
2025
Other information
Language
English
Type of outcome
Presentations at conferences
Field of Study
50900 5.9 Other social sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization unit
CEVRO University
Keywords (in Czech)
kognitivní odolnost, připravenost, mediální gramotnost
Keywords in English
cognitive resilience, preparedness, media literacy
Tags
International impact
Changed: 6/6/2025 19:48, Ing. Josef Myslín, Ph.D., MSc., MPA
V originále
Cognitive resilience is a crucial aspect of security - the ability of citizens to deal with crisis situations and maintain proper cognitive functions often determines whether a crisis will be successfully overcome. The opposite situation often leads to succumbing to disinformation and the subsequent disruption of society. One of the tools for building cognitive resilience is media literacy, i.e. the ability to work with media outputs, with information, the ability to distinguish between true and false, or relevant and irrelevant information. The connection between media literacy and building cognitive resilience is therefore appropriate to address in the education of citizens, both in formal school education and in informal education.
In Czech
Kognitivní odolnost je zásadním aspektem bezpečnosti - schopnost občanů vypořádat se s krizovými stavy a zachovat si řádné kognitivní funkce často rozhoduje o zdárném překonání krize. Opačný stav přitom často vede k podlehnutí dezinformacím a následnému rozvratu společnosti. Jedním z nástrojů budování kognitivní odolnosti je mediální gramotnost, tedy schopnost pracovat s mediálními výstupy, s informacemi, schopnost rozlišovat mezi pravdivými a nepravdivými, případně relevantními a irelevantními informacemi. Spojení mediální gramotnosti a budování kognitivní odolnosti je proto vhodné řešit při vzdělávání občanů, a to jak při formálním školním vzdělávání, tak také při vzdělávání neformálním.