k 2025

Building Cognitive Resilience Through Media Literacy

MYSLÍN, Josef

Základní údaje

Originální název

Building Cognitive Resilience Through Media Literacy

Název česky

Budování kognitivní odolnosti skrze mediální gramotnost

Autoři

Vydání

2025

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50900 5.9 Other social sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

CEVRO Univerzita

Klíčová slova česky

kognitivní odolnost, připravenost, mediální gramotnost

Klíčová slova anglicky

cognitive resilience, preparedness, media literacy

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 6. 6. 2025 19:48, Ing. Josef Myslín, Ph.D., MSc., MPA

Anotace

V originále

Cognitive resilience is a crucial aspect of security - the ability of citizens to deal with crisis situations and maintain proper cognitive functions often determines whether a crisis will be successfully overcome. The opposite situation often leads to succumbing to disinformation and the subsequent disruption of society. One of the tools for building cognitive resilience is media literacy, i.e. the ability to work with media outputs, with information, the ability to distinguish between true and false, or relevant and irrelevant information. The connection between media literacy and building cognitive resilience is therefore appropriate to address in the education of citizens, both in formal school education and in informal education.

Česky

Kognitivní odolnost je zásadním aspektem bezpečnosti - schopnost občanů vypořádat se s krizovými stavy a zachovat si řádné kognitivní funkce často rozhoduje o zdárném překonání krize. Opačný stav přitom často vede k podlehnutí dezinformacím a následnému rozvratu společnosti. Jedním z nástrojů budování kognitivní odolnosti je mediální gramotnost, tedy schopnost pracovat s mediálními výstupy, s informacemi, schopnost rozlišovat mezi pravdivými a nepravdivými, případně relevantními a irelevantními informacemi. Spojení mediální gramotnosti a budování kognitivní odolnosti je proto vhodné řešit při vzdělávání občanů, a to jak při formálním školním vzdělávání, tak také při vzdělávání neformálním.