2025
Building Cognitive Resilience Through Media Literacy
MYSLÍN, JosefZákladní údaje
Originální název
Building Cognitive Resilience Through Media Literacy
Název česky
Budování kognitivní odolnosti skrze mediální gramotnost
Autoři
Vydání
2025
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50900 5.9 Other social sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
CEVRO Univerzita
Klíčová slova česky
kognitivní odolnost, připravenost, mediální gramotnost
Klíčová slova anglicky
cognitive resilience, preparedness, media literacy
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 6. 6. 2025 19:48, Ing. Josef Myslín, Ph.D., MSc., MPA
V originále
Cognitive resilience is a crucial aspect of security - the ability of citizens to deal with crisis situations and maintain proper cognitive functions often determines whether a crisis will be successfully overcome. The opposite situation often leads to succumbing to disinformation and the subsequent disruption of society. One of the tools for building cognitive resilience is media literacy, i.e. the ability to work with media outputs, with information, the ability to distinguish between true and false, or relevant and irrelevant information. The connection between media literacy and building cognitive resilience is therefore appropriate to address in the education of citizens, both in formal school education and in informal education.
Česky
Kognitivní odolnost je zásadním aspektem bezpečnosti - schopnost občanů vypořádat se s krizovými stavy a zachovat si řádné kognitivní funkce často rozhoduje o zdárném překonání krize. Opačný stav přitom často vede k podlehnutí dezinformacím a následnému rozvratu společnosti. Jedním z nástrojů budování kognitivní odolnosti je mediální gramotnost, tedy schopnost pracovat s mediálními výstupy, s informacemi, schopnost rozlišovat mezi pravdivými a nepravdivými, případně relevantními a irelevantními informacemi. Spojení mediální gramotnosti a budování kognitivní odolnosti je proto vhodné řešit při vzdělávání občanů, a to jak při formálním školním vzdělávání, tak také při vzdělávání neformálním.