J 2024

A COMPREHENSIVE ANALYSIS OF THE ECONOMIC DYNAMICS AND CHALLENGES IN THE PUBLIC SECTOR: COMPARISON OF THE MATERIAL FOR TEACHING AND THE WORLD JOURNAL’S EVIDENCE

NEUGEBAUER, Jan and Iva HŘEBÍČKOVÁ

Basic information

Original name

A COMPREHENSIVE ANALYSIS OF THE ECONOMIC DYNAMICS AND CHALLENGES IN THE PUBLIC SECTOR: COMPARISON OF THE MATERIAL FOR TEACHING AND THE WORLD JOURNAL’S EVIDENCE

Name in Czech

KOMPREHENZIVNÍ ANALÝZA EKONOMICKÉ DYNAMIKY A VÝZEV VE VEŘEJNÉM SEKTORU: SROVNÁNÍ VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ A PUBLIKACÍ ZE SVĚTOVÝCH ČASOPISŮ

Authors

NEUGEBAUER, Jan and Iva HŘEBÍČKOVÁ

Edition

Logos Polytechnikos, Jihlaba, Vysoká škola polytechnická Jihlava, redakce LOGOS POLYTECHNIKOS, Tolstého 1556/16, 586 01 Jihlava, 2024, 2464-7551

Other information

Language

English

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

CEVRO University

Keywords (in Czech)

Ekonomika; veřejný sektor; učební materiály; inovace; Česká republika; porovnání

Keywords in English

Economics; Public sector; Teaching material; Innovations; Czech Republic; Comparison

Tags

Reviewed
Changed: 31/3/2025 13:22, Mgr. Jan Neugebauer, Ph.D., MBA

Abstract

V originále

This study delves into the theoretical frameworks employed in teaching public economics to Czech students. By analyzing existing instructional materials, the research aims to bridge the gap between theoretical underpinnings and practical applications within the public sector. The investigation reveals a disparity between the emphasis on theoretical constructs and the incorporation of real-world economic challenges. A content analysis of textbooks and supplementary materials identified six distinct categories of economic theories. While these categories provide a foundational understanding, the study underscores the need for greater integration of case studies, policy analysis, and empirical research to enhance students' preparedness for public sector roles. Recommendations for curriculum development and pedagogical approaches are offered to foster a more comprehensive and applied learning experience.

In Czech

Tato studie se ponoří do teoretických rámců používaných ve výuce veřejné ekonomie pro české studenty. Analýzou existujících výukových materiálů se výzkum zaměřuje na překlenutí propasti mezi teoretickými základy a praktickými aplikacemi ve veřejném sektoru. Výzkum odhaluje nepoměr mezi důrazem na teoretické konstrukty a začleněním reálných ekonomických výzev. Obsahová analýza učebnic a doplňkových materiálů identifikovala šest odlišných kategorií ekonomických teorií. Zatímco tyto kategorie poskytují základní porozumění, studie zdůrazňuje potřebu větší integrace případových studií, analýzy politik a empirického výzkumu, aby se zvýšila připravenost studentů na role ve veřejném sektoru. Jsou nabízena doporučení pro tvorbu kurikula a pedagogické přístupy, aby se podpořila komplexnější a aplikovaná zkušenost s učením.