2024
A COMPREHENSIVE ANALYSIS OF THE ECONOMIC DYNAMICS AND CHALLENGES IN THE PUBLIC SECTOR: COMPARISON OF THE MATERIAL FOR TEACHING AND THE WORLD JOURNAL’S EVIDENCE
NEUGEBAUER, Jan and Iva HŘEBÍČKOVÁBasic information
Original name
A COMPREHENSIVE ANALYSIS OF THE ECONOMIC DYNAMICS AND CHALLENGES IN THE PUBLIC SECTOR: COMPARISON OF THE MATERIAL FOR TEACHING AND THE WORLD JOURNAL’S EVIDENCE
Name in Czech
KOMPREHENZIVNÍ ANALÝZA EKONOMICKÉ DYNAMIKY A VÝZEV VE VEŘEJNÉM SEKTORU: SROVNÁNÍ VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ A PUBLIKACÍ ZE SVĚTOVÝCH ČASOPISŮ
Authors
NEUGEBAUER, Jan and Iva HŘEBÍČKOVÁ
Edition
Logos Polytechnikos, Jihlaba, Vysoká škola polytechnická Jihlava, redakce LOGOS POLYTECHNIKOS, Tolstého 1556/16, 586 01 Jihlava, 2024, 2464-7551
Other information
Language
English
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization unit
CEVRO University
Keywords (in Czech)
Ekonomika; veřejný sektor; učební materiály; inovace; Česká republika; porovnání
Keywords in English
Economics; Public sector; Teaching material; Innovations; Czech Republic; Comparison
Tags
Reviewed
Changed: 31/3/2025 13:22, Mgr. Jan Neugebauer, Ph.D., MBA
V originále
This study delves into the theoretical frameworks employed in teaching public economics to Czech students. By analyzing existing instructional materials, the research aims to bridge the gap between theoretical underpinnings and practical applications within the public sector. The investigation reveals a disparity between the emphasis on theoretical constructs and the incorporation of real-world economic challenges. A content analysis of textbooks and supplementary materials identified six distinct categories of economic theories. While these categories provide a foundational understanding, the study underscores the need for greater integration of case studies, policy analysis, and empirical research to enhance students' preparedness for public sector roles. Recommendations for curriculum development and pedagogical approaches are offered to foster a more comprehensive and applied learning experience.
In Czech
Tato studie se ponoří do teoretických rámců používaných ve výuce veřejné ekonomie pro české studenty. Analýzou existujících výukových materiálů se výzkum zaměřuje na překlenutí propasti mezi teoretickými základy a praktickými aplikacemi ve veřejném sektoru. Výzkum odhaluje nepoměr mezi důrazem na teoretické konstrukty a začleněním reálných ekonomických výzev. Obsahová analýza učebnic a doplňkových materiálů identifikovala šest odlišných kategorií ekonomických teorií. Zatímco tyto kategorie poskytují základní porozumění, studie zdůrazňuje potřebu větší integrace případových studií, analýzy politik a empirického výzkumu, aby se zvýšila připravenost studentů na role ve veřejném sektoru. Jsou nabízena doporučení pro tvorbu kurikula a pedagogické přístupy, aby se podpořila komplexnější a aplikovaná zkušenost s učením.