Obsah obrázku Písmo, Grafika, text, grafický design Popis byl vytvořen automaticky INSTITUCIONÁLNÍ USPOŘÁDÁNÍ KRAJŮ, MĚST A OBCÍ Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. Lokální a regionální politika ZÁKLADNÍ FILOSOFICKÁ VÝCHODISKA ZÁKLADNÍ POJMY INSTITUCIONÁLNÍ NASTAVENÍ Short name of the powerpoint presentation, maximum length two thirds of the page 2 FILOSOFICKÁ OTÁZKA NA ÚVOD: CO JSOU „OBCE“? •Ferdinand Tönnies rozlišil dichotomii pojetí: –Gemeinschaft (česky společenství) ‐ společenství formované měšťanskými a rolnickými postoji; klíčovými fenomény jsou altruismus, sousedství, pospolitost, kolektivismus • a/versus –Gesselschaft (česky společnost) ‐ protiklad ve smyslu individualismu, racionality, egoismu, soutěže, zisku – •Stýkání a potýkání obou konceptů je přítomno v každém obecním i regionálním zřízení i v každé reálné lokální a obecní politice. ZÁKLADNÍ POJMY •Veřejná správa - správní činnost související s poskytováním veřejných služeb, řízením veřejných záležitostí na místní i centrální úrovni a zajišťováním záležitostí ve veřejném zájmu •Státní správa - činnost státu prováděná buď přímo státními orgány nebo jinými orgány, na které stát výkon státní správy v určitém rozsahu přenesl (přenesená působnost, nařízení) •Samospráva - způsob řízení určitého celku, kdy daný subjekt o alespoň některých svých záležitostech rozhoduje sám autonomním způsobem, tedy „spravuje se sám“ (samostatná působnost, obecně závazné vyhlášky) •Územní samospráva – kraje, obce – zejména zastupitelstva •Zájmová samospráva – profesní komory, školská samospráva, akademická samospráva •Věcná samospráva – svazky obcí, rady regionální soudržnosti ÚSTAVNĚ PRÁVNÍ ZAKOTVENÍ SAMOSPRÁVY •Vertikální dělba moci •Ústava ČR: –„zaručuje se samospráva územních samosprávných celků“ (čl. 8), –čl. 9 nepřípustnost změny podstatných náležitostí demokr. pr. státu –Klíčová je hlava sedmá –Územní samospráva - obce, kraje, případně i jiné celky (výklad některých autorů) –územní společenství: územní základ, osobní základ, samosprávný základ –Zastupitelstvo a samostatná správa –ÚSC jako veřejnoprávní korporace, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu –Princip subsidiarity ÚSTAVNĚ PRÁVNÍ ZAKOTVENÍ SAMOSPRÁVY •Ústava ČR (pokr.): •Oprávnění vydávat právní předpisy - samostatná/přenesená působnost: obecně závazné vyhlášky/nařízení •Ústavní garance samosprávy - Ústavní soud a možnost orgánů územní samosprávy (konkrétně zastupitelstev) podat ústavní stížnost proti nezákonnému zásahu státu (tzv. komunální stížnost) •Významná jsou i další ústavní ustanovení, která obecně regulují realizaci veřejné moci a ukládání povinností FO a PO, včetně závazků plynoucích pro celou ČR z mezinárodních smluv - sem patří např. většinové hlasování a ochrana menšin, povinnosti toliko, plynou-li ze zákona… •Listina ZPS KLÍČOVÉ ZÁKONY PRO KRAJSKOU / OBECNÍ SAMOSPRÁVU •Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů •Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů •Zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů, ve znění pozdějších předpisů •Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů •Zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, ve znění pozdějších předpisů • • PRAHA •hlavní město ČR •specifické postavení obce i kraje zároveň •netýká se jí zákon o obcích (č. 128/2000 Sb.) a zákon o krajích (č. 129/2000 Sb.), nýbrž zvláštní zákon o hlavním městě Praze (č. 131/2000 Sb.), který se zmiňuje o jejím statutu, ale mezi statutární města ji nepočítá. •pro své území vydává vlastní právní předpisy, vyhlášky i nařízení, které publikuje ve Sbírce právních předpisů hlavního města Prahy. •dělí se do 57 samosprávných městských částí •sídlí zde i správní instituce Středočeského kraje ZASTUPITELSTVA A RADY KRAJŮ 2024 Kraj Počet obyvatel kraje Počet členů zastupitelstva Počet členů rady Hlavní město Praha 1 357 326 65 11 Středočeský kraj 1 439 391 65 11 Jihočeský kraj 652 303 55 11 Plzeňský kraj 605 388 55 11 Karlovarský kraj 293 595 45 9 Ústecký kraj 812 337 55 11 Liberecký kraj 449 177 45 9 Královéhradecký kraj 555 267 45 9 Pardubický kraj 528 761 45 9 Kraj Vysočina 514 777 45 9 Jihomoravský kraj 1 217 200 65 11 Olomoucký kraj 631 802 55 11 Zlínský kraj 580 531 45 9 Moravskoslezský kraj 1 189 674 65 11 POČTY ČLENŮ ZASTUPITELSTEV OBCÍ A KRAJŮ •Určuje zastupitelstvo nejpozději 85 dní před termínem voleb • • • • • • •Rada se zřizuje při min.15členném zastupitelstvu •Zastupitelstvo může obec dělit do volebních obvodů: v obcích do 3.000 v každém volebním obvodě min. 5 zastupitelů, v obcích 10.001-50.000 min. 7 zastupitelů, v obcích nad 50.000 nejméně 9 zastupitelů; počet mandátů je stanoven pevně počet obyvatel počet členů do 500 5 až 15 nad 500 do 3 000 7 až 15 nad 3 000 do 10 000 11 až 25 nad 10 000 do 50 000 15 až 35 nad 50 000 do 150 000 25 až 45 nad 150 000 35 až 55 ZASTUPITELSTVA, RADY, VÝBORY A KOMISE •Zastupitelstva •usnášeníschopnost zastupitelstev – absolutní většina •absolutně většinové rozhodování o všech věcech v zastupitelstvech i radách •nové volby - jestliže se počet členů zastupitelstva obce sníží o více než 1/2 a nejsou-li náhradníci •Rada •kolektivní orgán x její členové jsou však odpovědní individuálně – zřizuje se od 15 členů zastupitelstva, o zřízení rozhoduje zastupitelstvo (před volbami i po volbách) •Výbory zastupitelstva •povinné v obcích: kontrolní a finanční + pro národnostní menšiny (povinný v obcích, kde se hlásí min. 10 % k národnostní menšině) •povinné v krajích: finanční, kontrolní, výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost + pro národnostní menšiny (min. 10 % národ. menšina) •Komise rady do 3.000 - min. 30 % do 20.000 - min. 20 % do 200.000 - min 10 % nad 200.000 - min 6 % PŘÍMÁ DEMOKRACIE NA ÚROVNI KRAJŮ A OBCÍ •Referenda a lidové iniciativy v krajích •Referenda shora – usnesení zastupitelstva •Referenda zdola – přípravný výbor podpořený min. 6 % oprávněných voličů (lidová iniciativa) a rozhodnutí zastupitelstva •Platnost – účast min. 35 % oprávněných osob, závaznost – nadpoloviční většina zúčastněných a min. 25 % oprávněných •Referenda a lidové iniciativy v obcích •Referenda shora – usnesení zastupitelstva •Referenda zdola – přípravný výbor, lidová iniciativa a rozhodnutí zastupitelstva •Platnost – účast min. 35 % oprávněných osob, závaznost – nadpoloviční většina zúčastněných a min. 25 % oprávněných •Na úrovni obcí dnes i minireferenda prostřednictvím mobilů •Participativní rozpočty obcí VOLBA HEJTMANŮ, PRIMÁTORŮ, STAROSTŮ •Nepřímá volba prostřednictvím příslušného zastupitelstva a z řad jeho členů (absolutní většina; tajně nebo veřejně) •Otázka tradice •Otázka personalizace volby (pozitivní/negativní) •Otázka politické odpovědnosti •Problematika koaličního chování •Diskuse o zavedení přímé volby ‐ odborná veřejnost, politici a politické strany a zájmové organizace měst, obcí a krajů, laická veřejnost… •Diskuse o přímé volbě starostů souvisí i s diskusí o volebním systému (různé velikosti aj.) KRAJSKÁ POLITIKA V ČESKU 2000-2025 Short name of the powerpoint presentation, maximum length two thirds of the page 14 VOLEBNÍ SYSTÉM DO ZASTUPITELSTEV KRAJŮ •Systém poměrného zastoupení listinného typu s vázanou, nikoli však zcela přísně, listinou •Volební obvody odpovídají území každého kraje – jde tedy o velké volební obvody, kde se volí 45-65 zastupitelů •Kandidovat mohou politické strany a politická hnutí nebo jejich koalice •Do skrutinia postupují pouze strany, které v rámci kraje překonaly uzavírací klauzuli, jež činí 5 % •Rozdělování mandátů probíhá v jediném skrutiniu pomocí tzv. modifikované D´Hondtovy formule (metoda volební dělitele) •jednotliví kandidáti získávají mandáty podle pořadí, v jakém byli uvedení na kandidátní listině – ke změně může dojít na základě preferenčních hlasů, když některý kandidát získá více než 5 % preferenčních hlasů •Z hlediska svého efektu jde o výrazně proporční volební systém, kde disproporční faktor představuje jenom uzavírací klauzule vyřazující ze skrutinia strany, které jí nedosáhly KRAJSKÉ VOLBY - VOLEBNÍ ÚČAST 2000-2024 Získané mandáty podle vybraných navrhujících stran 2000 2004 2008 2012 2016 2020 2024 KDU-ČSL 72 84 56 61 61 53 49 Zelení 0 2 0 9 5 6 - ČSSD 111 105 280 205 125 37 13 ODA 17 0 - - - - - KSČM 161 157 114 182 86 13 32 ODS 185 291 180 102 76 99 106 US 66 6 0 - - - - SNK ED 16 13 6 7 6 5 - STAN - 1 7 25 38 69 73 Piráti - - - 0 5 99 3 TOP 09 - - - 19 19 19 16 ANO 2011 - - - - 176 178 292 SLK - - - 13 18 22 20 SPD - - - - 18 35 32 Ostatní 47 16 32 52 42 40 49 2020 - MANDÁTY V ZASTUPITELSTVECH CELKEM ODS 99 2.-3. ČSSD 37 6. STAN 69 4. KSČM 13 9. Piráti 99 2.-3. TOP09 19 8. ANO 178 1. KDU-ČSL 53 5. SPD 35 7. SLOŽENÍ KRAJSKÝCH KOALIC 2000-2012 Kraj 2000 2004 2008 Středočeský 4K + ODS SNK-ED + KStČ + ODS ČSSD (podpora KSČM) Jihočeský ČSSD+SNK+4K+ODS SNK +KDU-ČSL+ ODS ČSSD + ODS Plzeňský Nez + 4K + ODS KDU-ČSL + ODS ČSSD (podpora KSČM) Karlovarský ČSSD+ODS+Mutinský ČSSD + ODS KSČM + ČSSD + Doktoři Ústecký ČSSD + ODS ČSSD + ODS ČSSD + ODS Liberecký ČSSD + 4K + ODS ČSSD + ODS ČSSD+odp. (podp. KSČM) Královéhradecký 4K + ODS SNK + ODS ČSSD+SNK-ED+KDU-ČSL Pardubický 4K + ODS KPK + ODS ČSSD + KPK Vysočina ČSSD+SNK+4K+ODS SNK +KDU-ČSL+ ODS ČSSD (podpora KSČM) Jihomoravský 4K + ODS KDU-ČSL + ODS ČSSD + ODS Olomoucký Nez + 4K + ODS KDU-ČSL + ODS ČSSD+KDU-ČSL+ODS Zlínský ZHN + 4K + ODS ČSSD+KDU-ČSL+ODS ČSSD+KDU-ČSL+ODS Moravskoslezský SNK + 4K + ODS KDU-ČSL + ODS KSČM + ČSSD SLOŽENÍ KRAJSKÝCH KOALIC 2012-2024 Kraj 2012 2016 2020 Středočeský ČSSD + KSČM ANO+STAN+ODS+přeběhl. STAN+ODS+Piráti+TOP09/Hlas/Zel Jihočeský ČSSD + KSČM ČSSD + ANO + J2012 ODS+KDU-ČSL+TOP09+ČSSD+Jihočeši Plzeňský ČSSD + KSČM ČSSD+KPK+SP+ODS ODS+TOP09+STAN+Piráti Karlovarský ČSSD+HNHRM+ODS+TOP09 ANO+HNHRM+ODS+ČPS+SPO STAN+Piráti+ODS/KDU-ČSL+HNHRM+VOK/KVC+SNK1 Ústecký ČSSD + KSČM KSČM + ČSSD + SPD/SPO ANO+ODS+JsmePRO/LES//SNK-ED/Zel/TOP09 Liberecký SLK + ZpLK SLK + ANO + ČSSD + ODS SLK + ODS + Piráti Královéhradecký ČSSD + KSČM ČSSD+KKHK+SVČ+ODS+TOP09 ODS+STAN+VČ+Piráti+KDU-ČSL/VPM/Nestr Pardubický ČSSD + KPK + SPOZ ČSSD + KPK + STAN + ODS ČSSD+Sprok+ODS+TOP09+KDU-ČSL/SNK/Nestr+STAN Vysočina ČSSD (podp. KSČM) ČSSD+ANO+SpV+ODS ODS+Piráti+STAN/SNK-ED+KDU-ČSL+ČSSD Jihomoravský ČSSD + KDU-ČSL ČSSD + ANO + SJM +TOP09 KDU-ČSL+Piráti+ ODS/Svob/SOM+STAN/SOL Olomoucký ČSSD + KSČM ČSSD + ANO + ODS STAN/Piráti+KDU-ČSL/Zel/TOP09/ProOL+ODS Zlínský ČSSD+KSČM+SPOZ KDUČSL+STAN+ANO+ODS ANO+Piráti+ODS+ČSSD Moravskoslezský ČSSD + KSČM ČSSD + ANO + ODS ANO+TOP09/ODS+KDU-ČSL+ČSSD ROZPADLÉ KRAJSKÉ KOALICE (2000-24) Období 2008-2012 2012-2016 2016-2020 2020-2024 Kraj Jihomoravský Liberecký kraj Jihočeský kraj Středočeský kraj Plzeňský kraj Rozpadlá koalice ČSSD + ODS SLK + ZpLK ČSSD + ANO + J2012 ANO+STAN+ODS+přeběhlíci ODS+TOP09+STAN+Piráti Nová koalice ČSSD + KDU-ČSL SLK + ZpLK + ČSSD ČSSD + ProJČ+JČ+KDU-ČSL ANO+KSČM+ČSSD ANO+STAN+Piráti HEJTMANI 2000-2024 Kraj 2000 2004 2008 2012 2016 2020 2024 Středočeský Petr Bendl Petr Bendl David Rath/Zuzana Moravčíková Josef Řihák/Miloš Patera Jaroslava Jermanová Petra Pecková Petra Pecková Jihočeský Jan Zahradník Jan Zahradník Jiři Zimola Jiří Zimola Jiří Zimola/Ivana Stráská Martin Kuba Martin Kuba Plzeňský Petr Zimmermann Petr Zimmermann Milada Emmerová/Milan Chovanec Milan Chovanec/Václav Šlajs Josef Bernard Ilona Mauritzová Kamal Farhan Rudolf Špoták Karlovarský Josef Pavel Josef Pavel Josef Novotný Josef Novotný/ Martin Havel Jana Vildumetzová Petr Kulhánek Jana Mračková Vildumetzová Ústecký Jiří Šulc Jiří Šulc Jana Vaňhová Oldřich Bubeníček Oldřich Bubeníček Jan Schiller Richard Brabec Liberecký Pavel Pavlík Petr Skokan Stanislav Eichler Martin Půta Martin Půta Martin Půta Martin Půta Královéhrad. Pavel Bradík Pavel Bradík Lubomír Franc Lubomír Franc Jiří Štěpán Martin Červíček Petr Koleta Pardubický Roman Línek Michal Rabas/Ivo Toman Radko Martínek Martin Netolický Martin Netolický Martin Netolický Martin Netolický Vysočina František Dohnal Miloš Vystrčil Jiří Běhounek Jiří Běhounek Jiří Běhounek Vítězslav Schrek Martin Kukla Jihomoravský Stanislav Juránek Stanislav Juránek Michal Hašek Michal Hašek Bohumil Šimek Jan Grolich Jan Grolich Olomoucký Jan Březina Ivan Kosatík Martin Tesařík Jiří Rozbořil Oto Košta/Ladislav Okleštěk Josef Suchánek Ladislav Okleštěk Zlínský František Slavík Libor Lukáš Stanislav Mišák Stanislav Mišák Jiří Čunek Radim Holiš Radim Holiš Moravskosl. Evžen Tošenovský Evžen Tošenovský Jaroslav Palas Miroslav Novák Ivo Vondrák Ivo Vondrák/Josef Bělica Josef Bělica VÍTĚZOVÉ NA ÚROVNI KRAJŮ KRAJSKÉ KOALICE 2024 Kraj Hejtman Koalice Většina Středočeský Petra Pecková (STAN) STAN - Spolu 33/65 Jihočeský Martin Kuba (ODS) ODS 34/55 Plzeňský Kamal Farhan (ANO) ANO – STAN – Pro náš kraj 36/55 Karlovarský Jana Mračková Vildumetzová (ANO) ANO 28/45 Ústecký Richard Brabec (ANO) ANO – ODS – Lepší sever 37/55 Liberecký Martin Půta (SLK) SLK – Spolu 25/45 Královéhradecký Petr Koleta (ANO) ANO – HLAS samospráv – SPD/Triko/PRO/S 24/55 Pardubický Martin Netolický (3PK/SocDem) 3PK – ANO – KPK – ODS 37/45 Vysočina Martin Kukla (ANO) ANO – SocDem (- SPD/Triko/PRO) 23/45 Jihomoravský Jan Grolich (Spolu/KDU-ČSL) Spolu – STAN 35/65 Olomoucký Ladislav Okleštěk (ANO) ANO – SPD/Triko/PRO/S 31/55 Moravskoslezský Josef Bělica (ANO) ANO – SPD/Triko/PRO 39/65 Zlínský Radim Holiš (ANO) ANO – STAN 25/45 HEJTMANI „NEVÍTĚZOVÉ“ (ČERVENĚ) 2000-2025 Kraj 2000 2004 2008 2012 2016 2020 2024 Středočeský Petr Bendl Petr Bendl David Rath/Zuzana Moravčíková Josef Řihák/Miloš Patera Jaroslava Jermanová Petra Pecková Petra Pecková Jihočeský Jan Zahradník Jan Zahradník Jiři Zimola Jiří Zimola Jiří Zimola/Ivana Stráská Martin Kuba Martin Kuba Plzeňský Petr Zimmermann Petr Zimmermann Milada Emmerová/Milan Chovanec Milan Chovanec/Václav Šlajs Josef Bernard Ilona Mauritzová Kamal Farhan Rudolf Špoták Karlovarský Josef Pavel Josef Pavel Josef Novotný Josef Novotný/ Martin Havel Jana Vildumetzová Petr Kulhánek Jana Mračková Vildumetzová Ústecký Jiří Šulc Jiří Šulc Jana Vaňhová Oldřich Bubeníček Oldřich Bubeníček Jan Schiller Richard Brabec Liberecký Pavel Pavlík Petr Skokan Stanislav Eichler Martin Půta Martin Půta Martin Půta Martin Půta Královéhrad. Pavel Bradík Pavel Bradík Lubomír Franc Lubomír Franc Jiří Štěpán Martin Červíček Petr Koleta Pardubický Roman Línek Michal Rabas/Ivo Toman Radko Martínek Martin Netolický Martin Netolický Martin Netolický Martin Netolický Vysočina František Dohnal Miloš Vystrčil Jiří Běhounek Jiří Běhounek Jiří Běhounek Vítězslav Schrek Martin Kukla Jihomoravský Stanislav Juránek Stanislav Juránek Michal Hašek Michal Hašek Bohumil Šimek Jan Grolich Jan Grolich Olomoucký Jan Březina Ivan Kosatík Martin Tesařík Jiří Rozbořil Oto Košta/Ladislav Okleštěk Josef Suchánek Ladislav Okleštěk Zlínský František Slavík Libor Lukáš Stanislav Mišák Stanislav Mišák Jiří Čunek Radim Holiš Radim Holiš Moravskosl. Evžen Tošenovský Evžen Tošenovský Jaroslav Palas Miroslav Novák Ivo Vondrák Ivo Vondrák/Josef Bělica Josef Bělica KOMUNÁLNÍ POLITIKA V ČESKU 1990-2025 Short name of the powerpoint presentation, maximum length two thirds of the page 29 SÍDELNÍ STRUKTURA (2022) Kraj Počet ORP Počet obcí Počet katastrů Počet obyvatel celkem průměr na obec Hlavní město Praha x 1 112 1 275 406 1 275 406 Středočeský kraj 26 1 144 2 075 1 386 824 1 212 Jihočeský kraj 17 624 1 626 637 047 1 021 Plzeňský kraj 15 501 1 396 578 707 1 155 Karlovarský kraj 7 134 566 283 210 2 114 Ústecký kraj 16 354 1 060 798 898 2 257 Liberecký kraj 10 215 508 437 570 2 035 Královéhradecký kraj 15 448 961 542 583 1 211 Pardubický kraj 15 451 790 514 518 1 141 Kraj Vysočina 15 704 1 263 504 025 716 Jihomoravský kraj 21 673 892 1 184 568 1 760 Olomoucký kraj 13 402 769 622 930 1 550 Zlínský kraj 13 307 443 572 432 1 865 Moravskoslezský kraj 22 300 616 1 177 989 3 927 Česká republika 205 6 258 13 077 10 516 707 1 681 1.1 Typologie území Česka na úrovni statistických obvodů obcí s rozšířenou působností ČLENĚNÍ OBCÍ PODLE ROZSAHU VÝKONU STÁTNÍ SPRÁVY •obecní úřad obce s rozšířenou působností (205 obcí) •obec s pověřeným obecním úřadem (393 obcí) •obec se základním rozsahem přenesené působnosti (6 258 obcí) KATEGORIZACE OBCÍ •Města •do r. 2006 se mohla stát městem taková obec, která měla alespoň 3.000 obyvatel, pokud tak na návrh obce stanovil předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády •v současné době není dolní hranice počtu obyvatel stanovena. •Statutární město •územně členěné a má své vnitřní poměry ve věcech správy města upraveny statutem, který je vydáván formou obecně závazné vyhlášky obce – může se členit na městské obvody nebo městské části s vlastními orgány samosprávy. •Města Kladno, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno, Zlín, Olomouc, Přerov, Chomutov, Děčín, Frýdek-Místek, Ostrava, Opava, Havířov, Most, Teplice, Karviná a Mladá Boleslav •Městys (městečko) •historický typ obce stojící mezi městem a vesnicí •od roku se 2006 tento statut opět navrací •obec je městysem, pokud tak na návrh obce stanoví předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády MODELY USPOŘÁDÁNÍ OBECNÍCH (PŘÍP. I REGIONÁLNÍCH) ORGÁNŮ •Monistický •Jediný obecní orgán primárně příslušný k výkonu veškeré působnosti obce (regionu) ‐ volený kolektivní charakter ‐ zastupitelstvo, rada, výbor •Koncentrace moci usnášecí a výkonné •Všechny ostatní orgány odvozují legitimitu a oprávnění od tohoto orgánu, jsou mu odpovědny a podřízeny •Dualistický •Existují dva orgány, mezi něž je rozdělena veřejná moc •Typy dualistického modelu: 1.Monokratický - zastupitelský sbor a starosta, který není členem zastupitelstva, oba mají vlastní kompetence, jež se nepřekrývají; volba starosty a délka funkčního období 2.Kolegiální - oba orgány jsou kolektivní, mají vlastní kompetence, starosta je primus inter pares ČESKÝ MODEL USPOŘÁDÁNÍ OBECNÍCH (I KRAJSKÝCH) ORGÁNŮ A JEHO ZAŘAZENÍ •Není jednoduché určit, protože jde o model veskrze smíšený •prvky monokratického systému: •jedinečnost legitimity zastupitelstva, jeho kompetencí, včetně kreačních pravomocí (s drobnou výjimkou komisí rady), •podmínky pro volbu do rady, její funkční období, možnost odvolání a nahrazení novou … převažující •prvky dualistického kolegiálního typu: •jasně definované pravomoci rady nebo starosty, do nichž zastupitelstvo nemůže přímo zasahovat DALŠÍ POZNÁMKY K ČESKÉMU MODELU •variace na „parlamentní model“ - exekutiva odpovědná legislativě •hejtman/primátor/starosta a případně členové rady jsou odpovědni zastupitelstvu - avšak každý individuálně, neboť tak je volen i odvoláván •legislativa má zpravidla převahu •starosta/primátor/hejtman - v radě postavení „primus inter pares“ •převažující reprezentativní charakter demokracie VOLEBNÍ SYSTÉM DO OBECNÍCH ZASTUPITELSTEV •systém poměrného zastoupení listinného typu s polovázanou listinou •volební obvody odpovídají území obce či města, ty je však mohou rozdělit do více obvodů - velikost je tedy velmi různá •kandidovat mohou politické strany a politická hnutí nebo jejich koalice, případně nezávislí kandidáti •odlišná je struktura hlasu ‐ pro kandidáty, nikoli pro strany (tři formy hlasování) •do skrutinia postupují pouze „volební strany“, které překonaly uzavírací klauzuli, jež činí 5% (na úrovni volebního obvodu) •rozdělování mandátů probíhá v jediném skrutiniu pomocí tzv. D´Hondtovy formule (metoda volebního dělitele) •jednotliví kandidáti získávají mandáty podle pořadí, v jakém byli uvedeni na kandidátní listině – ke změně může dojít na základě složitého výpočtu, do kterého vstupují individuální hlasy •z hlediska svého efektu jde o výrazně proporční volební systém s velmi malou personalizací volby | SROVNÁNÍ SÍLY STRAN V LETECH 2010-2022 Podíl hlasů Počet zastupitelů Podíl mandátů 2010 2014 2018 2022 2010 2014 2018 2022 2010 2014 2018 2022 ODS 18,8 9,3 13,3 11,1 5181 2398 2600 1858 8,3 3,9 4,2 3,1 KDU 6 6,5 5,1 5,1 3897 3996 3645 3092 6,3 6,4 5,9 5,2 ČSSD 19,7 12,7 5,3 2,5 4633 3806 1955 725 7,5 3 3,2 1,2 KSČM 9,6 7,8 4,9 2,1 3252 2564 1470 455 5,2 4,1 2,4 0,8 NK 17,5 18,3 23,4 23,4 38388 41460 44367 47027 61,7 66,7 71,7 79,4 ANO - 14,6 14,9 27,2 - 1610 1684 1373 - 2,6 2,7 2,3 TOP09 9,8 8,7 4,8 4,1 1580 868 484 314 2,5 1,4 0,8 0,5 STAN 1,5 2,7 4,6 4,8 2039 2192 2601 1705 3,3 3,5 4,2 2,9 | POČET ČLENŮ STRAN V ZASTUPITELSTVECH (2018/2022) ODS KDU-ČSL ANO ČSSD KSČM TOP09 Piráti STAN Zelení SPD 1557 1226 1059 998 810 334 261 230 142 125 1353 1120 1165 523 295 301 249 348 96 332 | SROVNÁNÍ SÍLY STRAN (2010-2018) Podíl hlasů Počet zastupitelů Podíl mandátů 2010 2014 2018 2010 2014 2018 2010 2014 2018 ODS 18,8 9,3 13,3 5181 2398 2600 8,3 3,9 4,2 KDU 6,0 6,5 5,1 3897 3996 3645 6,3 6,4 5,9 ČSSD 19,7 12,7 5,3 4633 3806 1955 7,5 3,0 3,2 KSČM 9,6 7,8 4,9 3252 2564 1470 5,2 4,1 2,4 NK 17,5 18,3 23,4 38388 41460 44367 61,7 66,7 71,7 ANO - 14,6 14,9 - 1610 1684 - 2,6 2,7 TOP09 9,8 8,7 4,8 1580 868 484 2,5 1,4 0,8 STAN 1,5 2,7 4,6 2039 2192 2601 3,3 3,5 4,2 | SROVNÁNÍ SÍLY STRAN (2010-2018) Podíl hlasů Počet zastupitelů Podíl mandátů 2010 2014 2018 2010 2014 2018 2010 2014 2018 ODS 18,8 9,3 13,3 5181 2398 2600 8,3 3,9 4,2 KDU 6,0 6,5 5,1 3897 3996 3645 6,3 6,4 5,9 ČSSD 19,7 12,7 5,3 4633 3806 1955 7,5 3,0 3,2 KSČM 9,6 7,8 4,9 3252 2564 1470 5,2 4,1 2,4 NK 17,5 18,3 23,4 38388 41460 44367 61,7 66,7 71,7 ANO - 14,6 14,9 - 1610 1684 - 2,6 2,7 TOP09 9,8 8,7 4,8 1580 868 484 2,5 1,4 0,8 STAN 1,5 2,7 4,6 2039 2192 2601 3,3 3,5 4,2 RADNIČNÍ KOALICE •Velmi nepřehledný fenomén •Souvisí se stále větší roztříštěností politického spektra a stále větším zastoupením nezávislých kandidátů a sdružení nezávislých kandidátů, resp. lokálních formací na úrovni různě velkých kohort měst a obcí •V mnoha obcích kandiduje jediný subjekt (navíc tzv. nonsubjekt) •V některých municipalitách převažuje konsenzuální (kooperativní) model, jinde naopak ostře konfrontační – někde se tvoří tzv. minimální vítězné koalice, jinde naopak co nejširší koalice •Na úrovni municipalit často neplatí dohody o vyloučení •Často také převažuje zájmová motivace (např. návaznost na klíčové aktéry z oblasti občanské společnosti a organizovaných zájmů) RADNIČNÍ KOALICE •Velmi nepřehledný fenomén •Souvisí se stále větší roztříštěností politického spektra a stále větším zastoupením nezávislých kandidátů a sdružení nezávislých kandidátů, resp. lokálních formací na úrovni různě velkých kohort měst a obcí •V mnoha obcích kandiduje jediný subjekt (navíc tzv. nonsubjekt) •V některých municipalitách převažuje konsenzuální (kooperativní) model, jinde naopak ostře konfrontační – někde se tvoří tzv. minimální vítězné koalice, jinde naopak co nejširší koalice •Na úrovni municipalit často neplatí dohody o vyloučení •Často také převažuje zájmová motivace (např. návaznost na klíčové aktéry z oblasti občanské společnosti a organizovaných zájmů)