Závěrečný test „Společenská etiketa a diplomatický protokol“ školní rok 2024/25 I. část testu: 1. Původní vlastní jméno pedagoga, ceremoniáře prezidenta TGM, spisovatele, autora publikací novodobé české etikety – společenského katechismu zní: a) Jiří Guth b) Jiří Stanislav Guth-Jarkovský c) Jan Jiří Guth 2. Mezi základní kritéria společenské významnosti nepatří: a) funkce b) titul c) věk 3. Představujeme: a) osobu společensky významnější osobě společensky méně významné b) osobu společensky méně významnou osobě společensky významnější 4. Která košile nepatří mezi košile společenské: a) s ležatým límečkem b) s ležatým límečkem s knoflíčky ve špičce límečku c) se stojatým límečkem 5. Který typ uzlu kravaty se používá nejčastěji: d) Windsorský uzel e) Shelbyho/Prattův uzel f) Four In Hand uzel 6. Košile s krátkým rukávem jako součást pánského společenského obleku je: a) vhodná b) nevhodná 7. Nedílnou součástí dámského kostýmu při formální akci jsou: a) šperky b) punčochy či punčocháče c) kapesník 8. Po konzumaci polévky z polévkové misky lžíci: a) odložíme na podšálek b) necháme v polévkové misce 9. Pečivový talířek je vždy na slavnostní tabuli umístěn: a) na pravé straně hosta b) na levé straně hosta 10. Nezbytnou součástí pozvánky na společenský podnik je: a) uvedení hostitele b) uvedení hosta c) dress code 11. Společenský podnik RAUT je: a) kulinářská záležitost b) kulturní dopolední akce c) zahájení výstavy 12. Při pracovním zasedacím pořádku sedí strana hosta u dlouhého konferenčního stolu: a) naproti dveřím b) naproti oknu 13. Urážkou pro muslima je: a) pohled na podrážku osoby proti němu sedící b) předání daru pravou rukou c) rozbalení daru v jeho přítomnosti 14. Urážkou pro Číňana je: a) dlouhodobý oční kontakt b) předání vizitky bez úklony c) nabídnutí alkoholického nápoje 15. S odlišnou nonverbální komunikací se můžeme setkat: a) v USA b) v Řecku c) ve Velké Británii 16. Prvním kodifikačním dokumentem pro diplomatické styky byla: a) Vídeňská úmluva o diplomatických stycích b) Úmluva o výsadách a imunitách Valného shromáždění OSN c) Evropská úmluva o diplomacii 17. Diplomatický protokol se zabývá: a) formální stránkou mezinárodních styků b) věcnou stránkou mezinárodních styků c) formální i věcnou stránkou mezinárodních styků 18. Mezi státní orgány pro mezinárodní styky nepatří: a) stálá mise b) vláda c) kraj 19. Na budově Parlamentu ČR je vyvěšena česká státní vlajka a vlajka EU. Státní vlajka při pohledu na budovu visí na: a) pravé straně b) levé straně 20. Nejvyšší české státní vyznamenání je: a) Řád Tomáše Garriqua Masaryka b) Řád Bílého lva c) Řád Zlatého kříže 21. Nejfrekventovanějším druhem diplomatické korespondence je: a) verbální nóta b) formální (osobní) nóta c) protestní nóta 22. Počet kruhů na olympijské vlajce symbolizuje: a) počet kontinentů b) počet základních idejí olympijských her c) počet spoluzakladatelů olympijských her II. část testu (odpověď max. na tři řádky): 1) Definujte diplomatický protokol a vysvětlete jeho význam v mezinárodních vztazích. 2) Co znamená slovo „precedence“ v diplomatickém kontextu? 3) Jaký je rozdíl mezi oficiální, pracovní a soukromou návštěvou vysokého ústavního představitele? 4) Vysvětlete pojem "agrément" a jeho roli při jmenování diplomatického zástupce. 5) Co je diplomatická imunita a jaké jsou její hlavní principy podle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích? 6) Uveďte pravidla a postupy při předávání pověřovacích listin velvyslance. 7) Jaké jsou základní zásady při organizaci státní recepce z hlediska protokolu? 8) Co je protokolární dar a jaká pravidla by měla být dodržována při jeho výběru a předání? 9) Jaká je role ceremoniáře v diplomatickém protokolu a jaké jsou jeho hlavní povinnosti? 10)Popište strukturu a hlavní funkce diplomatické mise (velvyslanectví) 10) III. část testu: 1) Popište posloupně v bodech jak budou postupovat osoby při představování a zároveň v jakém pořadí si kdo s kým bude podávat ruku. Jako student/studentka se se svým partnerem/partnerkou účastníte promoce. Během neformální části se setkáte s rektorem školy, který je doprovázen manželkou. Znáte se pouze Vy s panem rektorem, neboť jste pro něj pracoval/a jako praktikant/ka. 2) Seřaďte dle správného protokolárního pořadí: · Náměstek ministra kultury · Předseda NKÚ · Velvyslanec SR v ČR · Předseda Ústavního soudu · Poslanec Parlamentu ČR · Hejtman Jihomoravského kraje · Předseda vlády ČR · Arcibiskup pražský · Senátorka Parlamentu ČR · Primátor Brna · Předsedkyně Poslanecké sněmovny Parlamentu · Rektorka UK · Primátorka Brna 3) Vytvořte dva grafické návrhy zasedacího pořádku slavnostní tabule u kulatého stolu a tabule u obdélníkového stolu dle protokolárního pořadí pro tuto situaci: Předseda vlády ČR podává slavnostní večeři při příležitosti oficiální návštěvy předsedy vlády SR za účasti těchto dalších členů delegací : · ministr zahraničních věcí ČR · guvernér Slovenské národní banky · velvyslanec ČR v SR · velvyslanec SR v ČR · ministr zahraničních věcí SR · senátorka Parlamentu ČR · náměstek ministra financí ČR · primátor Bratislavy · poslanec Parlamentu ČR · rektor UK · poslanec Parlamentu SR · poslanec Národní rady SR 4) Vytvořte návrh pozvánky na jméno: Jste rektorem/rektorkou Univerzity Karlovy a se svou manželkou/manželem zvete hosty na slavnostní banket při příležitosti návštěvy rektorky Oxfordské univerzity 5) Vytvořte osobní dopis, který korespondenčně posíláte na MŠMT: Jste ředitelem/ředitelkou neziskové organizace a žádáte ministra školství o záštitu nového projektu (název a náplň organizaci i projektu vytvořte dle vlastního uvážení)