Sylabus předmětu na vysoké škole CEVRO Institut (pro zobrazení instrukcí k vyplnění klikněte v horní liště Wordu na tlačítko, které vypadá takto: ¶ ) Poznámka: instrukce se zobrazují pouze vám. Formulář se automaticky vytiskne bez nich. KAPITÁLOVÉ OBCHODNÍ KORPORACE A CENNÉ PAPÍRY Název v jazyce výuky Course Title in Language of Instruction Kapitálové obchodní korporace a cenné papíry Tento název se ukazuje v informačním systému školy Název česky Course Title in Czech Kapitálové obchodní korporace a cenné papíry Název anglicky Course Title in English Capital commercial corporations and securities Garantující katedra Supervising Department Katedra soukromého práva Vyplňte prosím celý název katedry. Garant předmětu Course Supervisor doc. JUDr. Ivana Štenglová Nejlépe autor či vyučující. Vyučující předmětu Course Lecturer(s) doc. JUDr. Ivana Štenglová, JUDr. Radim Kříž, Ph.D., Mgr. Petra Kořínková, Mgr.et Mgr. Kateřina Smolíková, Ph.D Uveďte všechny vyučující Počet přidělených ECTS kreditů Number of ECTS Credits Allocated 9 Nevyplňujte, vyplní se automaticky dle studijní zátěže. Forma a rozsah výuky* Mode of Delivery* Přednášky / Lectures: 4 (lekcí týdně / lessons per week)^ Cvičení (semináře) / Seminars: 2 (lekcí týdně / lessons per week)^ † Jednou lekcí se myslí 40 minut. (U obvyklé 80minutové výuky tedy doplňte číslici 2.) Forma ukončení předmětu Mode of Completion Vyberte z rozbalovacího seznamu. Jazyk výuky předmětu Language of Instruction Vyberte z rozbalovacího seznamu. Doporučený stupeň a ročník studia Level of Course and Year of Study Vyberte z rozbalovacího seznamu. Semestr Semester Vyberte z rozbalovacího seznamu. Omezení pro zápis předmětu Prerequisites and Co-requisites Pokud Váš předmět navazuje na nějaký jiný, nebo pokud musí být studován současně s nějakým jiným, napište jej sem. (Nutnost studovat předmět až po nějakém jiném pište do prvního řádku, nutnost studovat předmět současně s jiným pište do druhého řádku.) * Hodnoty platí pro prezenční formu studia; v kombinovaném studiu je rozsah přímé výuky třetinový. / The data refer to face-to-face learning; in combined mode of delivery, the extent of face-to-face learning is one-third. † Jedna lekce trvá 40 minut, období výuky má 12 týdnů. / One lesson is 40 minutes, teaching period lasts 12 weeks. Zaměření předmětu (anotace) / Aims of the course Předmět rozvíjí a prohlubuje znalosti v oblasti práva obchodních korporací se zaměřením na kapitálové obchodní korporace a práva cenných papírů,vč. jejich jednotlivých druhů a pravidel pro jejich využívání. Touto položkou se míní učební "záměry" předmětu. Jde o obecný popis zaměření a obsahu předmětu. V jistém smyslu tedy jde o "anotaci", ale vždy formulovanou s důrazem na záměr výukového procesu. Omezte se prosím na jednu či dvě věty. Konkrétní příklady: „Předmět seznamuje se základními okruhy zvláštní části hmotného správního práva. Důraz je kladen na právo komunální, na právo stavební a na aktuální problémy v oboru práva životního prostředí.“ "Předmět je seminářem ekonomické argumentace, prakticky rozvíjejícím ekonomický styl myšlení." "Předmět poskytuje obecný úvod do dějin Československé republiky." Výsledky učení / Learning outcomes and competences Po úspěšném absolvování budou studenti schopni chápat fungování kapitálových obchodních korporací, včetně procesů v nich probíhajících, včetně koncernového uspořádání a přeměn. Budou si vědomi mezí a možností jejich organizačního přizpůsobení podnikatelským potřebám. Budou se orientovat v pravidlech využívání jednotlivých druhů a forem cenných papírů a zaknihovaných cenných papírů, zejména směnek, dluhopisů a cenných papírů korporátního práva. Budou se orientovat v mechanismu soudního vymáhání práv z cenných papírů a jejich umořování a budou rovněž chápat výhody plynoucí z vydávání cenných papírů i nebezpečí s nimi spojená. Touto položkou se míní, co bude student znát, čemu bude rozumět a co bude umět (co dovede či předvede) po úspěšném absolvování. V této položce tedy nejde o popis cílů a záměrů učitele (které jsou stručně představeny v předchozí položce). Zde jde o popis toho, co bude umět student. Zvláštní důraz je kladen na to, aby se zde neobjevovala vágní prohlášení, nýbrž popis těch vlastností a dovedností, které jsou na konci učebního procesu vykazatelné a ověřitelné. Smyslem této položky je totiž popsat, co lze od absolventa daného předmětu reálně očekávat. Text by neměl délkou přesahovat jeden odstavec. Vyhněte se složitým větným vazbám, raději text rozdělte do kratších vět. Jakými slovy začít: U všech předmětů budou Výstupy předmětu začínat jednotně. Česky slovy "Po úspěšném absolvování budou studenti schopni" a anglicky slovy "Upon successful completion of this course, students will be able to". Prosíme, překopírujte do svého sylabu tento text doslova! Jaká slova používat: Jak bylo uvedeno výše, studentovy znalosti a dovednosti je třeba popsat v ověřitelné podobě. Některá slovesa jsou k tomu poměrně vhodná, např.: rozlišit mezi (distinguish between, discriminate), srovnat (compare), vypočítat (calculate), změřit (measure), popsat (describe), uspořádat (adjust), vybrat (choose), shromáždit (assemble), určit (identify), vysvětlit (explain), řešit (solve), shrnout (summarise), uvést do vztahu (relate), upravit (modify), aplikovat (apply), předpovědět (predicate), vytvořit (construct), zorganizovat (organise), připravit (prepare), navrhnout (propose), přetvořit (reconstruct, rewrite), rozhodnout (decide), posoudit (judge), zhodnotit (evaluate), doporučit (recommend). Toto jsou jen příklady na osvětlení, sami jistě přijdete u konkrétního předmětu na ty nejpřiléhavější formulace. Vždy však mějte na paměti, že musejí popisovat znalost a dovednost vykazatelnou a ověřitelnou - mají být totiž také informací pro studenty, z čeho je budete v předmětu zkoušet. Konkrétní příklad: "Po úspěšném absolvování budou studenti schopni u předloženého právního textu identifikovat jeho východiska, metody a hlavní závěry. Dokáží jej zhodnotit písemně i ústně na omezeném prostoru a v jasné struktuře." Obsah předmětu (osnova) / Course contents 1. Kapitálové obchodní korporace – obecné otázky, vznik, zánik, neplatnost. 2. Jednání za kapitálovou obchodní korporaci, obchodní vedení. 3. Majetková a finanční struktura kapitálové obchodní korporace. 4. Organizační struktura kapitálové obchodní korporace. 5. Postavení člena orgánu kapitálové obchodní korporace. 6. Podnikatelská seskupení a koncern. 7. Společnost s ručením omezeným. 8. Společnost s ručením omezeným. 9. Akciová společnost. 10. Akciová společnost. 11. Družstvo. 12. Družstvo. 13. Nadnárodní kapitálové obchodní korporace, obchodní korporace se zvláštním právním režimem. 14. Přeměny kapitálových obchodních korporací. 15. Pojem, prameny právní úpravy, podstata a funkce cenných papírů; cenné papíry, zaknihované cenné papíry a jejich evidence. 16. Vydávání cenných papírů, jejich druhy a forma, emisní podmínky, prospekt; umořování cenných papírů. 17. Smlouvy uzavírané v souvislosti s cennými papíry. 18. Směnka (pojem a druhy, účastníci směnečných vztahů, podstatné náležitosti směnky cizí a směnky vlastní, prezentace a akceptace směnky, převody směnky). 19. Směnka (směnečné rukojemství, placení směnky, uplatňování práv ze směnky). 20. Směnka jako zajišťovací prostředek, blankosměnka, šek. 21. Cenné papíry akciového práva (akcie, zatímní listy, vyměnitelné a prioritní dluhopisy, opční listy), kupony, kmenové listy. 22. Dluhopisy (pojem, druhy, podoba a forma, vydávání, emisní podmínky, výnos dluhopisů, splácení dluhopisů, schůze vlastníků dluhopisů, zvláštní druhy dluhopisů). 23. Cenné papíry kolektivního investování (podílové listy (emitent, podílové fondy, jejich druhy, vydávání a odkupování podílových listů, majetek v podílovém fondu, výnosy podílových listů; zakladatelské a investiční akcie, investiční listy). 24. Cenné papíry na zboží (skladištní listy, náložné listy, konosamenty, zemědělské skladní listy a další cenné papíry na zboží) Touto položkou se míní stručný popis obsahu předmětu, nejlépe v podobě bodové osnovy (např. po jednotlivých hodinách). Jak dlouhé to má být? Vžijte se do situace, kdy máte studentovi uznat předmět vystudovaný na zahraniční vysoké škole. Jak dlouhý a podrobný popis obsahu předmětu potřebujete, abyste poznali, jakou oblast pokrývá a na jaké úrovni? Tak takový popis obsahu předmětu se od vás očekává zde. Způsob studia, metody výuky a studijní zátěž / Learning activities, teaching methods and workload Náročnost předmětu v ECTS je vyjádřena v kreditech, přičemž jeden kredit odpovídá 28 hodinám studijní zátěže průměrného studenta a ta je zase odvozena od jednotlivých metod, které jsou na něj během učení uplatňovány. Aby bylo přiřazení kreditů předmětu průhledné, je tedy třeba studijní zátěž rozpočítat mezi jednotlivé metody. Standardní hodnoty: Aby nebylo přiřazení průměrného počtu hodin ke každému druhu studijní povinnosti libovolné, nýbrž jednotné a transparentní, držte se prosím níže uvedené tabulky. Uvedené hodnoty slouží jako vzor, opora a doporučení. Jde totiž o to, že kredity musejí mít reálný základ v odpovídajících studijních povinnostech - hodiny studijní zátěže se rozhodně nedopočítávají jen tak svévolně, aby vyšel nějaký žádoucí počet kreditů. Druh studijní zátěže Vzorové ohodnocení hodinami Absolvování výuky včetně základní přípravy (80 minut týdně, 12 týdnů) 28 Příprava na interaktivní 80minutovou výuku (cvičení) 28 Příprava na průběžný test (odpovídá požadavku do 100 stran literatury) 14 Příprava na zápočet (odpovídá požadavku cca 100-300 stran literatury) 28 Příprava na zkoušku (odpovídá požadavku cca 300-500 stran literatury) 42 Příprava na obsáhlou zkoušku (odpovídá požadavku nad 500 stran literatury) 56 Vypracování seminární práce do 10 stran 14 Vypracování seminární práce cca 10-20 stran 28 Vypracování seminární práce nad 20 stran 42 Vypracování lehčího projektu/prezentace 14 Vypracování středně rozsáhlého projektu/prezentace 28 Vypracování obsáhlého projektu/prezentace 42 Další pokyny k vyplnění: ·Počet hodin vyplňujte vždy tak, aby šlo o násobky čísla 14. ·Celkový součet hodin za předmět musí dohromady dávat celé číslo dělitelné číslem 28. ·Položka „Účast na výuce…“ se dopočítá sama z počtu hodin výuky, které uvedete na začátku formuláře. ·Položka "Jiný požadavek" je zde pro případ, kdyby se některý způsob výuky (který studentům přináší studijní zátěž) nedokázal vejít do standardních kolonek. Druh / Type Hodiny* / Hours* Účast na výuce a základní příprava^ Participation in Classes and Basic Preparation^ Nevyplňujte, doplní se samo podle počtu hodin výuky, který jste uvedli na začátku dokumentu. 84 Průběžná příprava na cvičení / semináře Preparation for Seminars Nevyplňujte, doplní se samo podle počtu hodin výuky, který jste uvedli na začátku dokumentu. 28 Příprava na průběžný test / průběžné testy Preparation for Mid-term Test(s) Vyplňujte pouze přípustné hodnoty, tj. zde nejspíše hodnotu 14. Příprava na zápočtový test Preparation for Ungraded Test Vyplňujte pouze přípustné hodnoty, tj. zde nejspíše hodnotu 28. 0 Příprava na závěrečnou zkoušku Preparation for Final Exam Vyplňujte pouze přípustné hodnoty, tj. zde nejspíše hodnotu 42. 56 Vypracování seminární práce / případové studie / projektu Preparation of the Term Paper / Case study / Term Project Vyplňujte pouze přípustné hodnoty, tj. zde hodnotu 14 nebo 28 nebo 42. 56 Příprava na prezentaci v rámci výuky Presentation Vyplňujte pouze přípustné hodnoty, tj. zde hodnotu 14 nebo 28 nebo 42. 0 Jiná zátěž / Other workload: Klauzurní práce/enclosure (stručný popis) 36 Celková pracovní zátěž / Total Workload Dejte si prosím pozor, výsledná hodnota musí být dělitelná číslem 28 – tedy mohou zde být pouze tyto hodnoty: 28, 56, 84, 112, 140, 168, 196… 260 * Jeden kredit odpovídá 28 hodinám studijní zátěže průměrného studenta. / One credit corresponds to 28 hours of workload for an average student. † V prezenční formě připadá 60 % zátěže na účast na výuce a 40 % zátěže na domácí přípravu; v kombinované formě připadá 20 % zátěže na účast na výuce a 80 % zátěže na domácí přípravu. / In face-to-face mode of delivery, 60 % of workload falls on participation in classes and 40 % of workload falls on self-study; in combined mode of delivery, it is 20 % and 80 %, respectively. Způsoby a kritéria hodnocení / Assessment methods and criteria Ověřování dosažených znalostí a dovedností se často děje pomocí více než jednoho prostředku, a proto se v této položce uvádí procentuální váha těchto požadavků. Způsob vyplnění je asi zřejmý, takže jen poznámka k "Jinému požadavku" - tím se myslí požadavek, který se nedokázal vejít do standardních kolonek, ale zároveň má nějakou procentuální váhu. (Pokud by tento požadavek působil např. jako nutná podmínka, pak jej pište až do další položky sylabu - viz níže.) V takovém případě jak však zpravidla NUTNÉ detaily těchto požadavků vyjasnit v sekci Zvláštní podmínky. Forma ukončení předmětu / Mode of Completion Zápočet Ungraded Zkouška Graded Druh požadavku / Requirement Type Váha / Weight Váha / Weight Aktivita na přednáškách / cvičeních / seminářích Active Lecture / Seminar Participation % % Seminární práce / případová studie / projekt Term Paper / Case Study / Term Project % 20 % Prezentace v rámci výuky Presentation % % Absolvování průběžného testu / průběžných testů Mid-term Test(s) % % Absolvování závěrečného testu Final Test % 60 % Absolvování závěrečné ústní zkoušky Final Oral Exam % % Jiný požadavek: klauzurní práce (stručný popis) Other Assignment: enclosure % 20 % Celkem / Total 0 % 100 % Zvláštní podmínky a podrobnosti / Special requirements and details Do pole „Zvláštní podmínky a podrobnosti“ se typicky vyplňuje upřesnění výše uvedených požadavků (např. přesnější požadavky na seminární práci, nebo požadavek, aby z průběžného testu bylo dosaženo jisté minimum pro postup k závěrečné zkoušce, nebo způsoby hodnocení aktivity na semináři). Konkrétní příklady: ·„Úspěšně složení zápočtu je nutnou podmínkou pro postup k závěrečné zkoušce.“ ·„Seminární práce má rozsah cca 15 normostran, musí vždy obsahovat citace zdrojů a odkazy na ně.“ ·"Za aktivní účast na 1 semináři lze získat max. 4 body, do celkového součtu se studentovi počítá 10 nejlepších výsledků. Aby měl student právo úspěšně zakončit předmět, musí získat za aktivitu alespoň 20 bodů.“ ·„Za prezentaci lze získat až 60 bodů. Při více prezentacích se započítává průměrný výsledek.“ ·"There are two midterms, each contributing 20% towards the final grade. The final test is cumulative, covers material from the whole course." Literatura / Reading Jen nejvýznamnější tituly (po odemknutí dokumentu je možné řádky přidat či odebrat – ve starší verzi Wordu Menu-Nástroje-Zámek, v novější verzi Revize-Omezit úpravy-Odemknout). Uvádějte nejprve základní literaturu („Z“), poté doporučenou („D“), a to od nejnovějších k nejstarším titulům. Typ* Type* Autoři Authors Název knihy Book Title Rok Year ISBN Počet stran Number of Pages Z Černá, I., Štenglová, I., Pelikánová, I.. a kol. Právo obchodních korporací 2021 9788075989918 600 Z Kotásek, J. , Pihera, V., Pokorná, J., Vítek, J. Právo cenných papírů. 1. vydání 2014 978-80-7400 234 Z Kovařík, Z. Směnka a šek v České republice. 6. vydání. 2011 7400-402 350 D Štenglová, I., Havel, B., Cileček, F., Kuhn, P.,Šuk, P. Zákon o obchodních korporacích. Komentář.3. vydání 2020 9788077996 900 D Lasák, J., Dědič J., Pokorná, J. a kol. Zákon o obchodních korporacích. Komentář. 2. vydání 2021 9788076760295 2000 * Z = základní literatura, D = doporučená literatura. / Z = required reading, D = recommended reading. Datum poslední aktualizace: 18.9.2023 10:39