www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Teorie demokracie
■Vláda lidu
■Démos – lid
■Kratein – vládnout
■Kratos - vláda
■Pojmová nejednoznačnost, velké množství přístupů
■Empirické teorie – demokracie je technika tvorby rozhodnutí, která akceptuje vůli většiny
■Filozofické teorie – demokracie – soustavou hodnot, ideový/ideologický koncept
Democracy

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Demokracie
■systém pravidel, specifických norem a hodnot, které se uplatňují při fungování státu a života
společnosti
■zahrnuje instituce, normy a způsoby řešení problémů a konfliktů
■umožňuje sledování individuálních i skupinových zájmů pro maximální počet jedinců žijících v dané
společnosti
�
velvet_revolution

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Demokracie
■Oddělení moci
■Politický pluralismus (politická práva)
■Další občanská a lidská práva
■Volby: legitimizace moci
■Rovnost před zákonem
■Občanská společnost

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Teorie demokracie
■Přímá demokracie X reprezentativní (zastupitelská) demokracie
■Liberální demokracie X lidová demokracie
■Většinová demokracie X konsenzuální demokracie
■Parlamentní demokracie X prezidentská demokracie
■Republikánská demokracie X monarchistická demokracie
�
�
210-4249-Ob-V

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Teorie demokracie
■„vláda lidu, lidem a pro lid“ – koncentrovaný výraz obsahu pojmu demokracie
■Původ této myšlenky má kořeny v Athénách v 5.stol. př. n. l.
■Čl. 2 francouzské ústavy
■Antika – odlišné chápání demokracie než dnes
■Panství mnoha, resp. všech občanů
■Platon a Sokrates ovšem přisuzovali demokracii negativní důsledky
■Demokracie ztotožněna s anarchií a nezákonností
■Často chápána jako vláda v zájmu chudých
■Veřejné funkce vybírány losem
�
abraham_lincoln_head_on_shoulders_photo_portrait1

Pavlíček, Václav et al. Ústavní právo a státověda. I.díl. Obecná státověda. Linde: 2003 (dotisk
vydání z r. 1998): 176.

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Teorie demokracie
■2 základní postuláty, o které se demokracie opírá
■Lid je suverénem, původním držitelem moci
■Otázka jak definovat „lid“
§Antické Řecko – lid – pouze muži starší 20 let (ženy, otroci, cizinci vyloučeni z participace)
§Postupné rozšiřování okruhu lidí, kteří byli oprávněni participovat na politickém procesu
■Lid je hlavním účelem veškerého státního jednání, jde o vládu ve prospěch lidu
■A. Lincoln – demokracie je vládou lidu, lidem pro lid
■Předchůdci
■Řecké státy
■Římská republika (res – věc; publicus – veřejný)
■Ranný středověk ve Skandinávii – Althing (Island, 930)
■Italské republiky ve středověku od 12.století

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Tři demokratické transformace (R. Dahl)
■První transformace
■■ 5. stol. př. Kr. - antické městské státy (Athény) - malá homogenní společenství
■■ přímá demokracie
■■ Navazující tzv. republikánská tradice - Řím a městské státy ve středověké Itálii
■Druhá transformace
■■ 18. a 19. století - spojeno s budováním národních států v Evropě a USA - tedy zpravidla větších,
heterogenních státech
■■ zastupitelská (reprezentativní) demokracie
■■ Dělba moci a omezená vláda
■■ Postupné rozšiřování volebního práva
■■ Vrcholí vznikem tzv. liberální demokracie
■Třetí transformace
■■ Přelom 20. a 21. století
■■ globální rozšíření liberální  demokracie
■■ Výzvy představují:
■- Další rozvoj demokracie v informačním věku
■- Demokratizace nadnárodních sruktur-otázka, zda lze demokracii vůbec realizovat v jiném než
národním státe

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Klasická teorie demokracie I.
■Vychází z politického liberalismu
■Ústavní procedury
■Omezený stát
■Individuální svobody
■2 ústřední body
■Liberalismus
■ týká se zejména omezování a kontroly moci státu (svoboda „od“)
■Týká se rozsahu politické moci
■Demokracie
■Zabývá se tím, kdo má moc
■Zdůrazňuje hodnotu rovnosti a práv (svoboda „k“)
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Klasická teorie demokracie II.
■4 principy
1.Rovnost politických práv – stejná práva a povinnosti pro všechny občany
■Všeobecné volební právo
2.Vláda většiny
■Nutná ochrana menšin
3.Účast v politice
■Přímá účast (referenda, lidová iniciativa, recall)
■Reprezentativní princip
4.Politická svoboda
■Uznání legitimnosti opozice
■Právo na veřejný projev
■Právo na shromažďování
■svoboda sdružování
■Svoboda projevu/nesouhlasu
■Právo na přístup ke svobodným, pluralitním informacím
■Právo ucházet se o úřad
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Polyarchie
■Koncept Roberta Dahla
■Polyarchie = vláda mnoha
■Demokracie X polyarchie
■Demokracie – označení pro ideální uspořádání
■Polyarchie – označení pro soudobé systémy označované jako západní demokracie
■Výsledkem druhé demokratické transformace
■Polyarchie je politický řád, který se vyznačuje těmito institucemi
■Volení státní úředníci
■Svobodné a spravedlivé volby
■Všeobecné volební právo
■Právo ucházet se o úřad
■Svoboda projevu
■Svoboda sdružování
■Alternativní informace
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Démos (lid) a kratein (vládnout) - vláda lidu
■1863 - Abraham Lincoln: „vláda lidu, prostřednictvím lidu a pro lid“
■1) Vláda  vládne se souhlasem lidu
■2) Lid se účastní procesu vládnutí (přímo nebo skrze zastupitelské sbory, které volí, příp. si
vybírá jinak)
■3) Cílem vlády je zajištění obecného blaha všech členů společenství
■Démos v dnešním pojetí - všichni dospělí občané, kteří jsou si rovni

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Teorie demokracie
■Přelom – myšlenkové proudy na konci 18.století
■Idea reprezentativní demokracie
■Myšlenka suverenity lidu X absolutní monarcha
■1789 Deklarace práv člověka a občana: „jediným zdrojem veškeré suverenity je národ. Žádný orgán
ani jednotlivec nemůže  vykonávat pravomoc, která by z něho výslovně nepocházela“
Human History - The French Revolution, "Liberty Leading the People", (Eugene Delacroix, 1830).

Pavlíček, Václav et al. Ústavní právo a státověda. I.díl. Obecná státověda. Linde: 2003 (dotisk
vydání z r. 1998): 177-8.

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Reprezentativní a přímá demokracie
■18. a 19.století – přenos suverenity z absolutního monarchy na lid
■Vyvstala otázka efektivní participace lidí na rozhodování
■Jednoduché zjistit vůli jednotlivce (monarchy)
■Ale obtížné zjistit, co je vůlí lidu
■Akceptován princip většiny
■Rozlišení: přímá X reprezentativní demokracie
■Kritériem: zda se účast lidu omezuje na volbu nositelů státních úřadů nebo zda se k věcným otázkám
vyjadřují přímo

Pavlíček, Václav et al. Ústavní právo a státověda. I.díl. Obecná státověda. Linde: 2003 (dotisk
vydání z r. 1998): 177-9.

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Přímá a reprezentativní demokracie
■Většina soudobých demokracií
■Kombinace přímé a reprezentativní demokracie
■Převažuje však reprezentativní demokracie
■Reprezentativní demokracie
■Výkon státní moci pomocí volených zástupců
■Lid se přímo na rozhodování neúčastní
■Kořeny ve středověku: stavovské sněmy
■Východiskem teorie reprezentativní demokracie: suverenita lidu
elections north akkar 1 - Lebanese voters hold up their voting list at a polling station in
Akkar.jpg

Pavlíček, Václav et al. Ústavní právo a státověda. I.díl. Obecná státověda. Linde: 2003 (dotisk
vydání z r. 1998): 177-9.

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Reprezentativní (zastupitelská) demokracie
■lid nositelem veškeré moci, kterou však nevykonává přímo, nýbrž prostřednictvím volených zástupců
/spojeno např. s Johnem Lockem, který také zastával tzv. smluvní teorii státu, ovšem člověk se
touto smlouvu svých práv nevzdával navždy, ale jen na omezené období (v zásadě období volební);
dalšími teoretiky jsou Robert Dahl, ale i Aristoteles se svým konceptem smíšené vlády/
■Děla moci do tří složek: zákonodárné, výkonné a soudní
■Zástupci dostávají určitý vymezený prostor pro autonomní rozhodování; lid však v žádném případě
nepřenáší na zástupce svoji suverenitu, pouze se zavazuje, že bude respektovat vůli parlamentu jako
vůli svoji
■parlament je nejen zástupcem, ale také reprezentantem lidu
■dvoustupňový model rozhodování - klíčovou roli hrají politické strany, mobilizující voliče,
agregující zájmy jednotlivých skupin, přispívající k artikulaci požadavků a potřeb a podílející se
na výběru politické reprezentace
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Reprezentativní demokracie
■Výkon moci a rozhodování
■Přísluší zvláštním orgánům
■Které jsou legitimovány lidem prostřednictvím voleb
■„Legitimační řetězec“
■Všechny orgány státu odvozují svou moc od lidu
■Volby do parlamentu – na parlamentu závisí vláda (někde i prezident) – parlamentní režimy
■Přímá volba prezidenta, starostů
■Typický rys reprezentativní, nikoli přímé demokracie !!!

Pavlíček, Václav et al. Ústavní právo a státověda. I.díl. Obecná státověda. Linde: 2003 (dotisk
vydání z r. 1998): 180-181.

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Reprezentativní demokracie
■Hlavní rysy reprezentativní demokracie
■Suverenita lidu
■Lid = legitimační základna pro organizaci státu a jeho orgánů
■Svobodné volby
■Princip rovnosti
■Princip většiny a ochrana menšin
■Záruka základních práv
■Svoboda názoru, shromažďování, sdružování aj.
1258040301_1989

Pavlíček, Václav et al. Ústavní právo a státověda. I.díl. Obecná státověda. Linde: 2003 (dotisk
vydání z r. 1998): 180-181.

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Athény -4.-5. stol. př. Kr-příklad klasické (přímé) demokracie
■■ zapojení všech občanů do správy věcí veřejných, a to ve formě nezprostředkované.
■■ Perikles (50.-30. léta 5. stol. př. Kr.) - exkluzionistický charakter, neboť politická práva
přiznávalo pouze mužům – občanům
■■ Nejvyšším orgánem Athén byl lidový sněm, jehož se směli účastnit všichni plnoprávní občané -
veškerá moc, včetně voleb stratégů a dalších úředníků (mnozí z nich ale byli losováni)
■■ Řada problémů, které činí přímou demokracii obtížně uskutečnitelnou i dnes: převládající účast
méně aktivních občanů, nárůst byrokracie, rostoucí počet osob sociálně závislých na státu, otevření
prostoru pro schopné demagogy a manipulaci lidových vrstev - Athény v důsledku toho prohrávají v
Peloponéské válce - diskreditace uspořádání
■■ athénská demokracie je navíc nemyslitelná bez existence početné vrstvy otroků, kteří vytvářeli
volný čas pro politické aktivity svobodných občanů, a omezeného počtu plnoprávných občanů (max.
několik desítek tisíc)

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Přímá demokracie v pojetí J.-J. Rousseaua
■Revitalizace přímé demokracie
■■ rozhraní přímé a zastupitelské formy, avšak blíže formě první
■■ politická obec vzniká společenskou smlouvou, po jejímž uzavření musí jednotlivec všechna svá
přirozená práva odevzdat ve prospěch společenství.
■■ představa obecné vůle (volonté generale), která je společná celému politickému společenství, je
vždy správná, neomylná a každý se jí musí bezpodmínečně podřídit.
■■ společenství má svou aktivní i pasivní dimenzi: participaci svobodných občanů a zároveň jejich
poddanství - občané se podřizují zákonům, které sami spoluvytvořili.
■■ koncept lidové suverenity - jediná a nedělitelná, týká se celého lidu - podmínkou je participace
všech a vyžaduje tedy existenci relativně malých státních celků – republik protiklad
reprezentativní vlády (Locke)
■■ Marx a marxisté jdou ještě dále - diktatura proletariátu - skutečná demokracií namísto
demokracie „buržoazní“: imperativní mandát, plebiscity, samospráva komun…
■■ Tzv. nová levice - tzv. participativní demokracie postavená na samosprávných společenstvích, ve
kterých se občané přímo podílejí na rozhodování hlavních institucí

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Instituty přímé demokracie
■Town meegings – shromáždění občanů v USA
■Poprvé doloženo v roce 1778 v Massachusetts
■2/3 většina měla schválit ústavu (to se nezdařilo)
■Landsgemeinde (Švýcarsko)
■V kantonu Appenzell-Innerrhoden
■Již od 13.století
■Shromáždění občanů
■Gemeindeversammlung (Švýcarsko)
■Též shromáždění občanů
■Oba typy shromáždění občanů fungují ve Švýcarsku dodnes
■Ale shromáždění připravují volené orgány
■Slouží k rozhodování pouze o několika otázkách (rozpočet obce, stanovisko ke zprávám starosty
obce)

Pavlíček, Václav et al. Ústavní právo a státověda. I.díl. Obecná státověda. Linde: 2003 (dotisk
vydání z r. 1998): 182-3

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Přímá demokracie
■Přímý výkon rozhodování lidem /občany
■V žádném státě v  současné době neexistuje „čistá“ verze přímé demokracie
■Švýcarsko (polopřímá demokracie)
■Kombinace reprezentativní vlády a prvků přímé demokracie
■Čistá forma přímé demokracie
■Absence volených zastupitelských orgánů
■Lid rozhoduje sám o všech veřejných záležitostech
■Dvojí charakter postavení jednotlivce
■Součást suveréna, kterému náleží moc
■Sám podléhá rozhodnutím, na kterých se podílel
■Referenda
■Lidové iniciativy
parthenon-and-the-acropolis

Pavlíček, Václav et al. Ústavní právo a státověda. I.díl. Obecná státověda. Linde: 2003 (dotisk
vydání z r. 1998): 182

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Přímá demokracie v moderní době
■v žádné moderní (ani postmoderní) společnosti se nestala skutečností
■důvody:
1.velikost území a počet obyvatel, které v podstatě brání technické realizovatelnosti
2.složitost otázek, o kterých se v moderních demokraciích rozhoduje a které vyžadují přítomnost
expertního posouzení
3.absence přímé odpovědnosti za rozhodnutí lidu
4.neustálé snižování politické participace - riziko převahy dobře organizované menšiny ■v řadě
moderních demokracií se však prvky a techniky přímé užívají jako doplněk, a to někdy i velmi
významný a často užívaný
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Techniky přímé demokracii v zastupitelských systémech
■I. Referenda - nejběžnější technika
■■ různé formy:
■Obligatorní (referendum je v dané věci nutné) / fakultativní (referendum je možné vypsat);
■konzultativní (poradní, vláda a parlament nejsou povinni se jimi řídit)/ závazné;
■celostátní / regionální / lokální;
■iniciované zdola / shora
■■ Nejčastěji ve Švýcarsku - průměrně 4 celostátní referenda ročně + další referenda kantonální či
místní; řada oblastí přímo vyžaduje konání referenda (např. změny ústavy)
■■ Častá jsou referenda i v zemích jako je např. Itálie, Francie, Irsko nebo Dánsko
■■ V poslední době častá referenda o otázkách spojených s evropskou integrací (vstup do EU,
Maastricht, evropská ústavní smlouva, euro…)
■II. Lidové iniciativy - iniciování referenda zdola (peticí, podpisovou akcí)
■■ iniciování nového hlasování – voleb (recall)
■ V zásadě jen tam, kde jsou politici voleni většinovým hlasováním (např. některé kantony ve
Švýcarsku nebo státy v USA) a kde existuje přímá odpovědnost a vazba mezi zvolenými a voliči
■III. tzv. primární volby (primárky) - výběr kandidátů do voleb za přímé účasti členů stran, jejich
sympatizantů nebo dokonce všech voličů (z USA se postupně rozšiřují do dalších zemí)

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Referenda - pozitiva
■Přímá participace občanů na rozhodování
■Lidé cítí, že jejich hlas má váhu a relativně rychle se jejich rozhodnutí projeví
■Přímé rozhodování bez zprostředkování politickými stranami
■občané jsou díky referendu lépe informováni
■referendum podporuje veřejnou debatu
■referendum dává minoritám možnost vyvolat veřejnou diskuzi na téma, které nikoho netíží, ale pro
někoho znamená otázku života a smrti
■díky referendu jsou zastupitelé vnímavější k požadavkům občanů
■rozhodování s plnou odpovědností: občané nesou následky svých rozhodnutí
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Referenda - kritika
■Zpochybněná legitimita rozhodnutí
■Špatná informovanost občanů
■Manipulovatelnost občanů
■Témata referend – často velmi složitá
■Občan není schopen posoudit otázku v souvislostech
■ne všechny problémy se dají zredukovat na otázku zodpověditelnou pouze ANO nebo NE
■rozhodování bez odpovědnosti
■Nelze hnát občany k odpovědnosti za špatné rozhodnutí
■referendum je obrazem veřejného mínění v jednom časovém okamžiku
■výsledek referenda zůstává, nálady veřejnosti se mění
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Klasická doktrína demokracie
■Existuje obecné dobro, obecná vůle, která reflektuje zájmy všech (či alespoň většiny) lidí
■Klíčovým rysem
■právo lidí zvolit si svou vládu
■vláda bude vykonávat obecné dobro a přání voličů
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Neklasická (elitní) teorie demokracie J. Schumpeter
■Demokracie
■institucionální uspořádání, které umožňuje jednotlivcům či skupinám ucházet se o moc
prostřednictvím voleb
■Chybí normativní element
■Neexistuje obecná vůle či obecné dobro
■Pro každého člověka je obecné dobro zcela něco jiného
Free%20Money
(1883 –1950)

Joseph A. Schumpeter 1976. Capitalism, Socialism, and Democracy. New York: Harper & Row,
Publishers, p. 269

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Neklasická (elitní) teorie demokracie J. Schumpeter a K.R. Popper
■Volič zvolí své reprezentanty, kterým svěřuje rozhodování
■Hlavní funkcí voličů:
1.Zvolit vládu
2.Zbavit se vlády
■Volby - rozhodují o vládnoucích
■buď zůstanou u moci
■nebo jsou odvoláni
kicked-out

Joseph A. Schumpeter 1976. Capitalism, Socialism, and Democracy. New York: Harper & Row,
Publishers, p. 271-272

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Moderní demokracie
■ Robert Dahl - hledání označení pro soudobý stav západních systémů, které se významně odlišují od
demokratického ideálu - tzv. polyarchie (tento pojem se ale v politické vědě příliš nevžil a i
autor jej opustil)
■ Později se tedy pokusil definovat základní kritéria a instituce nutné pro to, abychom mohli pol.
systém označit za plně demokratický
Instituce:
Volení úředníci
Svobodné, spravedlivé a časté volby
Všeobecné volební právo
Právo být volen
Svoboda projevu
Alternativní zdroje informací
Svoboda shromažďování a sdružování
Kritéria:
Volební rovnost
Účinná participace
Pochopení založené na informacích
Kontrola programu démosem
Univerzálnost

Joseph A. Schumpeter 1976. Capitalism, Socialism, and Democracy. New York: Harper & Row,
Publishers, p. 271-272

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Polyarchie
■Koncept Roberta Dahla
■Polyarchie = vláda mnoha
■Demokracie X polyarchie
■Demokracie – označení pro ideální uspořádání
■Polyarchie – označení pro soudobé systémy označované jako západní demokracie
■Výsledkem druhé demokratické transformace
■Polyarchie je politický řád, který se vyznačuje těmito institucemi
■Volení státní úředníci
■Svobodné a spravedlivé volby
■Všeobecné volební právo
■Právo ucházet se o úřad
■Svoboda projevu
■Svoboda sdružování
■Alternativní informace
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Polyarchie II.
■Kritéria demokratického procesu
■Rovné hlasovací právo
■Účinná participace (hlasování, právo vyjádřit své preference, dotazy, argumenty)
■Pochopení založené na informacích
■Konečná kontrola programu démem (lid kontroluje a určuje témata na programu jednání)
■Univerzálnost (všeobecné hlasovací právo)
■Podmínky příznivé pro demokracii
■Kontrola volených činitelů nad armádou a policií
■Demokratické přesvědčení, demokratická politická kultura
■Absence demokracii nepřátelských zásahů zvenčí
■Moderní tržní ekonomika a moderní společnost, resp. smíšená ekonomika
■Slabý subkulturní pluralismu

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Typy demokracie
■Spor reprezentativnosti a akceschopnosti(efektivity) – obojího nelze dosáhnout ve stejné míře
(příklad rozhodnutí Ústavního soudu ČR o neústavnosti částí novelizovaného volebního zákona z roku
2001)
■Žádná ze zemí nemá typ v čisté podobě!!!
■Reprezentativnost se pojí s typem konsensuálním, kde převládá řešení konfliktů kompromisem,
založeným na širokém podílu na rozhodování a konkurenci různých mocenských center (vč.
decentralizace) - příkladem je Švýcarsko, Nizozemsko, Belgie nebo některé severské země
■Akceschopnost je spojena se systémem westminsterským, neboli většinovým, pro který je typické
majoritní řešení konfliktů -většina vyhrává a prosazuje svůj názor, program - příkladem je V.
Británie nebo Francie ■Důležitá otázka při rozhodování o volbě a vhodnosti jednoho z typů pro
konkrétní zemi homogenita nebo heterogenita (segmentace) společnosti ■v segmentované společnosti je
vhodnější akcent na reprezentativnost a tudíž spíše konsensuálním typ
■v homogenní společnosti může být aplikován model westminsterský
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Konsociační demokracie I.
■Konsociační demokracie (A. Lijphart)
■Inspirací: G. Almond, který rozlišoval 3 typy západní demokracie
■Anglo-Americké systémy
§Homogenní, sekulární politická kultura
§Stabilní a účinné
■Kontinentální systémy
§Fragmentovaná politická kultura
§Imobilismus, hrozba nástupu totalitních režimů
§Nestabilní, bezmocné
■Malé evropské země (Scandinavia and Low countries)
§Skandinávské země, Belgie, Nizozemí, Švýcarsko, Rakousko)
§Charakteristiky obou předchozích typů
■Konsociační demokracie
■V malých, kulturně fragmentovaných, ale stabilních demokraciích
■Nizozemí: „zuilen“, „ familles spirituelles“ (Belgie, Lucembursko), „Lager“ (Rakousko)
■Nespadají sem skandinávské země
§

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Konsociační demokracie II.
■I v kulturně fragmentovaných a rozštěpených společnostech může existovat stabilní a účinná
demokracie = konsociační demokracie
■Klíčová proměnná: chování politických elit
■Podmínky pro fungování konsociační demokracie (politické elity)
■Schopnost elit usmiřovat a slaďovat různé zájmy v dané zemi
■Schopnost překročit štěpení a spolupracovat s elitami jednotlivých segmentů
■Zájem na udržení existence dané země s cílem dosáhnout soudržnosti
■Elity jsou si vědomy nebezpečí a rizik fragmentace
■Další pozitivní podmínky
■Vnější hrozba
■Vyváženost jednotlivých kultur uvnitř dané země
■Vysoká míra koheze uvnitř segmentu
■Členové dané komunity jsou vůči rozhodnutí jejich elit loajální
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Konsociační demokracie III.
■model tzv. konsociační demokracie (1969)
■2 proměnné
■Kulturní fragmentace
■Chování politické elity
■Jiné termíny
■segmetovaný pluralismus – Val Lorwin
■konkordanční/proporční demokracie – Gerhard Lehmbruch
■Kontraktační demokracie – Wiliam Bluhm
■Demokracie může fungovat i  v segmentovaných společnostech, které jsou pro přežití demokracie
Odstředivá demokracie (vysoká kulturní fragmentace a soutěživost elit) – výmarská republika,
1.republika v Itálii, III.republika ve Francii
Dostředivá demokracie (nízká kulturní fragmentace a soutěživost elit) – Velká Británie, USA
Konsociační demokracie (vysoká kulturní fragmentace a konsenzuálnost elit) – Švýcarsko, Nizozemsko,
Rakousko
Depolitizovaná demokracie (nízká kulturní fragmentace a konsenzuálnost elit)

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Konsociační demokracie IV.
■4 rysy konsociační demokracie
■Velká koalice (účast politických elit všech segmentů)
■Např. „Magická formule“ ve Švýcarsku
■Koaliční rada v Rakousku
■Nizozemí – spolupráce na mimovládní úrovni: Sociální a ekonomická rada
■„Pětka“ v Československu (agrárníci, lidovci, národní demokraté, národní socialisté a sociální
demokraté)
■Vzájemné veto
■i sám Lijphart připouští, že tento prvek může mít negativní dopady
■Proporcionalita
■Proporční zastoupení segmentů v klíčových státních orgánech, popř. mírná nadreprezentace menších
segmentů
■Segmentální autonomie a federalismus
■Samospráva a autonomie daného segmentu
■O celostátních otázkách rozhoduje federální (celonárodní) vláda

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Konsenzuální demokracie a většinová demokracie
■Dichotomie mezi 2 modely demokracie
■Autorem Arend Lijphart
■Konsenzuální demokracie (≠ konsociační demokracie)
■„Jestliže nyní používám pojem konsensuální spíše než konsociační, není to jen proto, že první je
kratší a snáze vyslovitelný, ale proto, že mezi nimi existuje zásadní obsahový rozdíl (…) Navíc,
čtyři základní charakteristiky konsociační demokracie (…) jsou zde zjistitelné, ale neshodují se
s osmi charakteristikami konsensuální demokracie…“ (Lijphart 1984)
■Normativní teorie
■Univerzální dopad
■Většinová (majoritní) demokracie (Westminsterský model)
■Protipól konsenzuální demokracie
■Velká Británie, Nový Zéland, USA
�

www.cevroinstitut.cz
Cevro-institut_doplnkove_rgb_negativni
Typy demokracie a jejich charakteristiky (Arendt Lijphart)
■Konsensuální
■Velká koalice
■Rozptýlení moci
■Bikameralismus
■Multipartismus
■Více témat
■Poměrný volební systém
■Federace (decentralizace)
■Psaná ústava
■Korporativismus Nezávislost centr. banka
■Westminsterský
■Jednobarevná vláda
■Převaha vlády
■Monokameralismus
■Bipartismus
■Jedno téma
■Většinový volební systém
■Unitární stát
■Nepsaná ústava
■Pluralismus
■Závislost centr. banky
�