PRINCIPY ČESKÉHO
PARLAMENTARISMU
JUDr. PhDr. Petr Kolář, Ph.D.
Praha, 2020
Základní formy ústavních systémů
▪ Prezidentský model
▪ Přímá volba prezidenta
▪ Dominantní postavení prezidenta v celém systému – zejména v exekutivě
▪ Striktní oddělení moci výkonné a zákonodárné
▪ USA, Jižní Amerika, Afrika, Asie
▪ Poloprezidentský model
▪ Přímá volba prezidenta; prezident zpravidla neodvolatelný a nezodpovědný za výkon
funkce
▪ Relativně silné pravomoci prezidenta, zejména v bezpečnostní oblasti
▪ Zdvojená exekutiva; vláda odpovědná parlamentu – zároveň vazba vlády na rezidenta
▪ Francie, Portugalsko, Irsko …
▪ Parlamentní model
▪ Klasický (westminsterský) parlamentarismus
▪ Racionalizovaný parlamentarsimus
Teorie parlamentarismu
▪ „Parlamentarismem ve vlastním smyslu neboli také soustavou parlamentní
rozumíme souhrn pravidel, kterými jest upraveno ono zvláštní postavení
parlamentu v státu, na základě kterého parlament vykonává rozhodný vliv
na věci státní, takže v něm spočívá v podstatě těžiště veškerého života
státního.“
(Dr. Bohumil Baxa)
▪ Parlamentarismem rozumíme „vytváření určující státní vůle prostřednictvím
kolektivního orgánu voleného lidem na základě všeobecného a rovného
volebního práva - tedy demokraticky podle většinového principu“
(Hans Kelsen)
▪ „Parlamentní vláda je v zásadě pokusem nastolit mezi dvěma nezávislými a
oddělenými nositeli moci – shromážděním a vládou – takovou rovnováhu, že
jeden nad druhým nemůže získat převahu. Při tomto dualismu si oba
nositelé moci rozdělují funkce utváření základního politického rozhodnutí a
uskutečnění tohoto rozhodnutí cestou zákonodárství“
(Karl Loewenstein)
Hlavní rysy parlamentní formy vlády
▪ Hlava státu vykonává své pravomoci svěřené ústavou prostřednictvím
ministrů odpovědných parlamentu
▪ institut kontrasignace, jejímž prostřednictvím „ministerský kabinet je takto vládní sbor, který jménem
hlavy státu vládu vykonává a veškerou moc státní ve svých rukách drží“.
▪ Ministři jsou zároveň členy parlamentu
▪ Ministři jsou členy politické strany, která má v parlamentu většinu
▪ „jest tudíž ministerský kabinet v podstatě jen výborem většiny parlamentu“
▪ Kolektivní odpovědnost vlády parlamentu
▪ Významné postavení ministerského předsedy
▪ rezignace nebo odvolání předsedy vlády má za následek pád celého kabinetu.
▪ Právo hlavy státu jmenovat a odvolávat ministry se stává spíše formální záležitostí
▪ Hlava státu má právo rozpustit parlament, resp. jeho volenou komoru.
BAXA, Bohumil: Parlament a parlamentarismus
Funkce parlamentu
▪ reprezentativní funkce (Öffentlichkeitsfunktion, Repräsentations- und Artikulationsfunktion)
▪ parlament jako symbol politické reprezentace a prostředek legitimace celého systému.
▪ běžná parlamentní činnost je zároveň formou neustálé komunikace mezi tímto symbolem politické moci a společností
▪ legislativní funkce
▪ nejtypičtější projev parlamentní činnosti,
▪ zákonodárný sbor prostřednictvím tvorby nejvýznamnějších závazných norem vytváří rámec politického rozhodování
v daném období s preferencí těch oblastí, které jsou typické pro dominující politické subjekty v daném volebním
období
▪ kontrolní funkce
▪ spočívá v politické kontrole činnosti vlády a jí podřízených složek státní správy
▪ „ověřuje, do jaké míry výkonná moc ve své činnosti vyjadřuje a respektuje politickou vůli, vyjádřenou voliči ve volbách,
jakož i vůli parlamentu, neboť v parlamentním demokratickém státě platí presumpce, že vůle parlamentu je po dobu
jeho funkčního období též vůlí lidu“;
▪ kreační funkce
▪ typická především pro parlamentní formy vlády,
▪ ustavující role ve vztahu ke klíčovým orgánům státní moci
▪ (prezident, vláda, Ústavní soud, NKÚ, RRTV, …)
Ústavní východiska reprezentativní demokracie
❑ Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci
zákonodárné, výkonné a soudní. (čl. 2 odst. 1 Ústavy)
❑ Ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo. (čl. 2 odst. 2
Ústavy)
❑ Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním.
Rozhodování většiny dbá ochrany menšin. (čl. 6 Ústavy)
❑ Princip parlamentní autonomie – „samoregulační pravomoc parlamentu vztahující se k jeho vlastním
záležitostem nesmí být (…) bezbřehá a podléhá ústavním omezením, z nichž plynou nároky na podobu a
interpretaci jednacích řádů parlamentních komor „ (Pl.ÚS 55/10)
❑ Změna podstatných náležitostí demokratického právního státu je nepřípustná.
(čl. 9 odst. 2 Ústavy)
❑ Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 27/09 (318/2009 Sb.) - „kauza Melčák“
❑ Pl.ÚS 36/01 (403/2002 Sb.) – „žádnou novelu Ústavy nelze interpretovat v tom smyslu, že by jejím důsledkem bylo
omezení již dosažené procedurální úrovně ochrany základních práv a svobod.“
❑ Občané mají právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou
volbou svých zástupců. (čl. 21 odst. 1 Listiny)
jmenuje jmenuje soudce
jmenuje jmenuje
presidenta a členy
vicepresidenta bankovní rady
na návrh PSP
volí na společné
schůzi obou komor
volí členy
vyjadřuje důvěru vládě vyjadřuje souhlas se jmenováním soudců
volí v přímých
volbách
NKÚ
Prezident
Ústavní soud
ČNB
Vláda
Parlament ČR
PSP Senát
         občané České republiky        
Krajská zastupitelstva Obecní zastupitelstva
Ústavní systém České republiky (do r. 2013)
Český parlamentní bikameralismus
▪ Typologie bikameralismu (prof. Pavel Holländer)
▪ konzervativní komora = protiváha komoře demokratické; dědiční, virilní nebo jmenovaní členové
▪ federativní komora = rovné zastoupení členů federace (USA, SRN)
▪ komora korporací = reprezentace hospodářských a sociálních zájmů (Irsko, Slovinsko)
▪ Důvody existence druhé parlamentní komory
▪ odlišný typ reprezentace zájmů (obvykle spojené s odlišným volebním systémem)
▪ stabilizace ústavního systému – ochrana proti unáhleným změnám
▪ zkvalitnění legislativního procesu – odstranění chyb návrzích zákonů, které by jinak vyžadovaly
novelizaci již přijatého zákona.
✓ Česká a československá bikamerální tradice
✓ v některých státech odklon od bikameralismu Švédsko (1971), Dánsko (1953), Bavorsko (1998) ,
Chorvatsko (2001)
✓ Trikameralismus – Jihoafrická republika (1983)
Parlament České republiky
▪ 200 poslanců volených na 4 roky
▪ poměrný volební systém
▪ 14 volebních obvodů
▪ pasivní volební právo od 21 let
▪ kontrola vlády (důvěra a nedůvěra,
interpelace)
▪ přijímá zákon o státním rozpočtu a státní
závěrečný účet
▪ možnost rozpuštění
▪ 81 senátorů volených na 6 let
▪ dvoukolový většinový volební systém
▪ 81 volebních obvodů
▪ pasivní volební právo od 40 let
▪ vyjadřuje souhlas se jmenováním
soudců ÚS
▪ je nerozpustitelný
POSLANECKÁ SNĚMOVNA SENÁT
Nutný souhlas obou komor pro schválení ústavních zákonů a zákonů podle čl. 40
děkuji za
pozornost !
petr.kolar@vsci.cz