Bezpečnostní management v ČR: institucionální a právní rámec Adam Kubiska Obsah •Právní rámec •Institucionální rámec Právní rámec Ústavní pořádek •Ústavní zákon č.1/1993 Sb., Ústava • •Ústavní zákon č.2/1993 Sb., LZPS • •Ústavní zákon č.110/1998 Sb., O bezpečnosti České republiky • •Ústavní zákon č.347/1997 Sb., O vytvoření vyšších územních samosprávných celků • •Ústavní zákony o změně hranic Ústava •Určuje povahu státního zřízení, dělbu moci. • •Určuje institucionální a procesní uspořádání tvorby politické vůle ve státě. • •Upravuje válečný stav. • Listina základních práv a svobod •“lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Základní práva a svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné.” - Čl. 1 LZPS • Ústavní zákon o bezpečnosti •Určuje základní cíle státu: oZajištění svrchovanosti a územní celistvosti ČR oOchrana demokratických základů oOchrana životů, zdraví a majetkových hodnot • •Určuje kdo zajišťuje bezpečnost ČR. • •Udává povinnost dalším orgánům a osobám se podílet na zajišťování bezpečnosti ČR. • •Nadále upravuje: oNouzový stav, stav ohrožení státu, bezpečnostní radu státu, zkrácené jednání o zákonech, prodloužení volebního období Vybrané mezinárodní smlouvy •Charta Organizace spojených národů: oUpravuje zásady a cíle, orgány, právo na individuální a kolektivní sebeobranu. •Washingtonská smlouva: oUpravuje strukturu, procesy a rozhodování v NATO. oVýznamné články - čl.3,4,5,6 •Lisabonská smlouva: oVtělila bezpečnostně-zahraniční politiku do EU, ale zachovala jednomyslnost. o •Ženevské úmluvy, S-KOS, NPT, CWC, Římský statut a další... • Právní předpisy •Zákon č. 2/1969 Sb., Kompetenční zákon •Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy •Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně •Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky •Zákon c. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů •Zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách ČR •Zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství •Zákona č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky •Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii •Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení •Zákon č. 239/2000 Sb., o IZS •Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně •Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky •Zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování •Zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě •Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky •Zákon č. 555/1992 Sb., o Vězeňské a justiční stráži České republiky •Zákon č. 341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů Kompetenční zákon: o14 ústředních orgánů v jejichž čele je člen vlády oDalších 17 ústředních správních orgánů (NBÚ, ÚOOÚ, ČSÚ, NÚKIB, SSHR) Zákon o krizovém řízení: oVymezuje pojem krizové řízení, upravuje stav nebezpečí, stanovuje role orgánů krizového řízení Zákon o IZS: oVymezuje základní a ostatní složky IZS oUpravuje působnost a pravomoc státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků při MU oUpravuje též organizaci záchranných a likvidačních prací v místě zásahu a práva a povinnosti FO a PO HOPKS: oUpravuje úlohu SSHR, spravování pohotovostních zásob a humanitárních zásob, kontrolu a regulační opatření Zákon o HZS: oHZS odpovídá za krizové řízení a zpracovává vnější havarijní plán, havarijní plán kraje, poplachový plán Zákon o ozbrojených silách: oUpravuje postavení, role a členění ozbrojených sil Důležité nelegislativní dokumenty •Bezpečnostní strategie • •Obranná strategie • •Dlouhodobý výhled pro obranu 2035 • •Koncepce výstavby AČR 2035 • •Národní strategie pro čelení hybridnímu působení • Institucionální rámec Vláda •Vrcholný kolektivní orgán moci výkonné a zodpovídá se PSP. • •Může vydávat usnesení a nařízení. • •Schvaluje bezpečnostní strategii. • •Vyhlašuje nouzový stav a sním může i omezit určitá práva. • •Zřizuje bezpečnostní radu státu a Ústřední krizový štáb. Bezpečnostní rada státu •Tvoří ji předseda vlády a další členové vlády podle rozhodnutí vlády. •Součástí jsou stálé pracovní výbory např.: oVýbor pro koordinaci zahraniční bezpečnostní politiky oVýbor pro obranné plánování oVýbor pro vnitřní bezpečnost oVýbor pro civilní nouzové plánování oVýbor pro zpravodajskou činnost oVýbor pro kybernetickou bezpečnost •Schvaluje jednací řád Ústředního krizového štábu, řízením je pověřen buď ministr vnitra či ministr obrany. • •Úkolem je se podílet na tvorbě spolehlivého bezpečnostního systému státu a zabezpečovat koordinaci a kontrolu opatření k zajištění bezpečnosti ČR a mezinárodních závazků. Poslanecká sněmovna •Parlament může vládě vyslovit důvěru či nedůvěru. • •Kontrolní funkce sněmovny: oStálé komise oVyšetřovací komise oInterpelace o •Bezpečnostní výbory: oVýbor pro obranu a Výbor pro bezpečnost o •Hlasuje o prodloužení či zrušení nouzového stavu. • •Též hlasuje o vyhlášení stavu ohrožení státu a válečného stavu. Též hlasuje o: oO souhlasu o vyslání ozbrojených sil mimo ČR oO souhlasu pobytu cizí armády na území ČR oO Účast v mez. organizacích Prezident republiky •Je vrchním velitelem ozbrojených sil. • •Prezident má právo se účastnit se schůzí obou komor Parlamentu (i výborů a komisí). • •Má výlučné a kontrasignační pravomoci: oVýlučné např.: §Jmenuje soudce Ústavního soudu. §Má právo vrátit sněmovně přijatý zákon s výjimkou zákona ústavního. oKontrasignační např.: §Sjednání a ratifikace mezinárodní smlouvy. • •Prezident schvaluje řád Vojenské kanceláře prezidenta republiky, řídí jí •Jmenuje a odvolává náčelníka Vojenské kanceláře (ten řídí hradní stráž) •Prezident uděluje občanům ČR souhlas se vstupem do ozbrojených sil jiných států Ministerstva a jiné ústřední správní úřady: •Zřizují pracoviště krizového řízení a zpracovávají krizový plán. •Poskytují na požádaní podklady ministerstvům. • •Ministerstvo vnitra: oMá v gesci krizové řízení, civilní nouzové plánování, ochrana obyvatelstva... o •Ministerstvo zdravotnictví: •Zajišťuje nákup a distribuci léčivých prostředků během krizového stavu. • •Ministerstvo obrany: •Zejména zabezpečování obrany ČR, civilní řízení AČR a správu vojenských újezdů. • Kraj •Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací. • •Zřizuje a řídí bezpečnostní radu kraje a krizový štáb kraje. o •Krajský úřad poskytuje součinnost HZS kraje při zpracování krizového plánu kraje. • •Hejtman může vyhlásit stav nebezpečí. • Hejtman koordinuje záchranné a likvidační práce Bezpečnostní rada kraje: •Koordinační orgán Hejtmana •Předsedou je hejtman, který jmenuje členy •Vždy jsou členy představitelé základních složek IZS nebo ostatních složek dle specifik kraje •Bezpečnostní rada kraje projednává a posuzuje: oPřehled možných zdrojů rizik a analýzu ohrožení oKrizový plán kraje a havarijní plán kraje oVnější havarijní plán Obec •Starosta zajišťuje a koordinuje připravenost obce na řešení krizových situací. • •Obecní úřad organizuje přípravu obce na krizové situace. • •Obec zřizuje bezpečnostní radu a krizový štáb. • •Starosta ORP zajišťuje připravenost správního obvodu na řešení krizových situací a zřizuje bezpečnostní radu a krizový štáb Bezpečnostní rada obce: oKoordinační orgán pro přípravu na krizovou situaci oPředsedou je starosta oMax. 8 členů oPodobně jako u krajů jmenuje starosta představitele základních složek IZS a ostatních dle potřeby Krizový štáb: oSlouží ke koordinaci záchranných a likvidačních prací oČlenové příslušné bezpečnostní rady a členové stálé pracovní skupiny krizového štábu Zdroje •Ústavní zákon č.1/1993 Sb., Ústava •Ústavní zákon č.2/1993 Sb., LZPS •Ústavní zákon č.110/1998 Sb., O bezpečnosti České republiky •Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky •Zákon c. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů •Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky •Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení •Zákon č. 239/2000 Sb., o IZS •KARAFFA, Vladimír., HRINKO, Martin., ZŮNA, Jaromír., Vybrané kapitoly o bezpečnosti, VŠ CEVRO Institut, Praha, 2022. 622 stran, ISBN: 978-80-87125-35-9 •Bezpečnostní strategie České republiky. Online. 2023. Dostupné z: https://mocr.army.cz/images/id_40001_50000/46088/Bezpecnostni_strategie_Ceske_republiky_2023.pdf. [cit. 2024-04-13] •MV-GŘ HZS ČR. Modul – G: integrovaný záchranný systém a požární ochrana. Praha: Ministerstvo vnitra, 2020. ISBN 978-80-7616-071-2. •ZEMAN, Petr. Česká bezpečnostní terminologie: výklad základních pojmů. In Sborníky. 1. vyd. Brno: Vojenská akademie v Brně, Ústav strategických studií, 2002. 186 s. Sborníky, sv. 11. ISBN 80-210-3037-2 •Obranná strategie České republiky. Online. 2023 dostupné z: https://mocr.mo.gov.cz/images/id_40001_50000/46088/obranna__strategie-_c_r_2023_final.pdf. [cit. 2024-04-13] •BALABÁN, Miloš a Bohuslav PERNICA. Bezpečnostní systém ČR: problémy a výzvy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3150-9. •