KRITICKÁ INFRASTRUKTURA Mgr. Martin Hable 18 | 2 | 2025 PRÁVNÍ RÁMEC • zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) • nařízení vlády č. 432/2010 Sb., o kritériích pro určení prvku kritické infrastruktury POJMY • KI je prvek KI nebo systém prvků KI, narušení jehož funkce by mělo závažný dopad na bezpečnost státu, zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva, zdraví osob nebo ekonomiku státu. • Evropská KI (EKI) je KI na území ČR, jejíž narušení by mělo závažný dopad i na další členský stát EU. • Ochranou KI jsou opatření zaměřená na snížení rizika narušení funkce prvku KI. PRVEK KI VS. SUBJEKT KI • Prvek KI je zejména stavba, zařízení, prostředek nebo veřejná infrastruktura, určené podle průřezových a odvětvových kritérií; je-li prvek KI součástí EKI, považuje se za prvek EKI. • Subjektem KI provozovatel prvku KI; jde-li o provozovatele prvku EKI, považuje se tento za subjekt EKI. • HMP – cca 400 PKI, 80 SKI PRŮŘEZOVÁ KRITÉRIA • Soubor hledisek pro posuzování závažnosti vlivu narušení funkce prvku kritické infrastruktury s mezními hodnotami, které zahrnují: • rozsah ztrát na životě, • dopad na zdraví osob, • mimořádně vážný ekonomický dopad, • dopad na veřejnost v důsledku rozsáhlého omezení poskytování nezbytných služeb, nebo jiného závažného zásahu do každodenního života. PRŮŘEZOVÁ KRITÉRIA • Průřezovým kritériem pro určení prvku kritické infrastruktury je hledisko: • obětí s mezní hodnotou více než 250 mrtvých nebo více než 2500 osob s následnou hospitalizací po dobu delší než 24 hodin, • ekonomického dopadu s mezní hodnotou hospodářské ztráty státu vyšší než 0,5 % hrubého domácího produktu, nebo • dopadu na veřejnost s mezní hodnotou rozsáhlého omezení poskytování nezbytných služeb nebo jiného závažného zásahu do každodenního života postihujícího více než 125000 osob. ODVĚTVOVÁ KRITÉRIA • ZÁKLADNÍ KATEGORIE: I. ENERGETIKA II. VODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ III. POTRAVINÁŘSTVÍ A ZEMĚDĚLSTVÍ IV. ZDRAVOTNICTVÍ V. DOPRAVA VI. KOMUNIKAČNÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY VII. FINANČNÍ TRH A MĚNA VIII.NOUZOVÉ SLUŽBY IX. VEŘEJNÁ SPRÁVA ENERGETIKA • Elektřina • Výrobna elektřiny • Přenosová soustava • Distribuční soustava • Zemní plyn • Přepravní soustava • Distribuční soustava • Skladování plynu • Ropa a ropné produkty • Přepravní soustava • Distribuční soustava • Skladování ropy a pohonných hmot • Výroba pohonných hmot • Centrální zásobování teplem • Výrobna tepla • Distribuce tepla VODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ • Zásobování vodou • Úpravna vody • Vodní dílo POTRAVINÁŘSTVÍ A ZEMĚDĚLSTVÍ • Rostlinná výroba • Živočišná výroba • Potravinářská výroba ZDRAVOTNICTVÍ • Poskytování zdravotních služeb • Výroba léčivých přípravků DOPRAVA • Silniční doprava • Železniční doprava • Letecká doprava FINANČNÍ TRH A MĚNA • Výkon činnosti České národní banky při zajištění působnosti stanovené zvláštním zákonem • Poskytování služeb v bankovnictví a pojišťovnictví NOUZOVÉ SLUŽBY • Integrovaný záchranný systém • Radiační monitorování • Předpovědní, varovná a hlásná služba VEŘEJNÁ SPRÁVA • Veřejné finance • Sociální ochrana a zaměstnanost • Ostatní státní správa • Zpravodajské služby KOMUNIKAČNÍ A INF. SYSTÉMY • Technologické prvky pevné sítě elektronických komunikací • Technologické prvky mobilní sítě elektronických komunikací • Technologické prvky sítí pro rozhlasové a televizní vysílání • Technologické prvky pro satelitní komunikaci • Technologické prvky pro poštovní služby • Technologické prvky informačních systémů • Oblast kybernetické bezpečnosti POVINNOSTI SUBJEKTU KRITICKÉ INFRASTRUKTURY • poskytnout informace nezbytné k určení prvku KI a prvku EKI a další součinnost při ochraně KI • zpracovat PKP subjektu KI a zajistit ochranu prvku KI • určit styčného bezpečnostního zaměstnance, který za prvek KI komunikuje s ústředními správními úřady • strpět pravidelné kontroly ze strany gesčního ÚSÚ PRÁVA SUBJEKTU KI • možnost přednostního zásobování energiemi, surovinami či materiálem za krizových stavů v nezbytně nutném rozsahu • zaměstnanci subjektu KI, kteří se podílejí na zajištění funkce prvku kritické infrastruktury, jsou za krizových stavů osvobozeni od pracovní povinnosti a pracovní výpomoci BLÍZKÁ BUDOUCNOST I • 2025 samostatný zákon o kritické infrastruktuře • vyjmutí problematiky KI z krizového zákona • reakce na požadavky směrnice CER (směrnice EP a Rady (EU) 2022/2557 o odolnosti kritických subjektů), tak i zkušenosti z dosavadní aplikační praxe krizového zákona v oblasti ochrany KI BLÍZKÁ BUDOUCNOST II • Podle nového pojetí odolnosti kritické infrastruktury, jež vychází ze směrnice CER, není hlavní důraz kladen na prvek kritické infrastruktury ve smyslu budovy, zařízení, infrastruktury, ale na celkové zajištění poskytování základní služby subjektem kritické infrastruktury. • Proto se upouští od určování jednotlivých (prvků) kritických infrastruktur, ale důraz je kladen na zajištění poskytování základní služby jako takové. STUDIJNÍ MATERIÁLY • Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) - web • Nařízení vlády č. 432/2010 Sb., o kritériích pro určení prvku kritické infrastruktury - web • ÚZ č. 1559 - Krizové zákony, HZS, Požární ochrana, Obnova území • Skripta ochrany obyvatelstva a krizového řízení – dostupné zde: Hasičského záchranného sboru České republiky v sekci krizové řízení/ke stažení | DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr. Martin Hable martin.hable@vsci.cz Martin.hable@hzscr.cz 950 811 563 778 547 762 DĚKUJI ZA POZORNOST