ZVLÁŠTNÍ SKUTEČNOSTI VS. UTAJOVANÉ INFORMACE Mgr. Martin Hable 18 | 2 | 2025 PRÁVNÍ RÁMEC BEZPEČNOSTNÍHO MANAGEMENTU • Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky • Usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky • Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky • Zákon č. 239/2000 Sb., Zákon o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů • Zákon č. 240/2000 Sb., Zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) • Další speciální zákony • Podzákonné právní normy, koncepce a strategie ZVLÁŠTNÍ SKUTEČNOSTI - PRÁVNÍ RÁMEC • zákon č. 240/2000 Sb., Zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) • Nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) • MV-45519-1/PO-OKR-2015 - Metodická pomůcka pro označování, evidenci, manipulaci a ukládání písemností a jiných materiálů obsahujících zvláštní skutečnosti a postup při určování osob ke styku se zvláštními skutečnostmi ZVLÁŠTNÍ SKUTEČNOSTI I • Jde o údaje z oblasti krizového řízení, které by v případě zneužití mohly vést k znemožnění nebo omezení činnosti orgánu krizového řízení, ohrožení života a zdraví osob, majetku, životního prostředí nebo podnikatelského zájmu PO nebo PFO nebo jinou obdobnou činnost podle zvláštních právních předpisů, pokud tyto údaje nejsou utajovanými informacemi. • Orgány krizového řízení označují krizové plány a ostatní listiny, nosná média a jiné materiály obsahující zvláštní skutečnosti slovy "Zvláštní skutečnosti" nebo zkratkou "ZS". • Uvedené označení není stupněm utajení podle zvláštního právního předpisu. • PO a PFO označují po projednání s příslušným orgánem krizového řízení listiny, nosná média a jiné materiály obsahující zvláštní skutečnosti poskytované orgánům krizového řízení. ZVLÁŠTNÍ SKUTEČNOSTI II • Listiny, nosná média a jiné materiály obsahující zvláštní skutečnosti se evidují v samostatném jednacím protokolu a ukládají se odděleně od ostatních písemností. • Pracovníci oprávnění se seznamovat se zvláštními skutečnostmi musí být zapsáni ve zvláštním seznamu, který schvaluje vedoucí orgánu krizového řízení nebo jím pověřený pracovník. • Pracovníci oprávnění se seznamovat se zvláštními skutečnostmi a osoby, které se s těmito skutečnostmi seznámily při plnění úkolů krizového řízení, jsou povinni zachovávat mlčenlivost: • o zproštění povinnosti zachovávat mlčenlivost a jeho rozsahu rozhoduje vedoucí orgánu krizového řízení nebo jím pověřený pracovník. ZVLÁŠTNÍ SKUTEČNOSTI III • Pracoviště, kde se ukládají listiny, nosná média a jiné materiály obsahující zvláštní skutečnosti, používá pouze jeden vstup, který musí být zajištěn proti volnému vstupu osob, které nejsou oprávněny se seznamovat se zvláštními skutečnostmi. • Jestliže PO nebo FO žádá orgán krizového řízení o informaci podle zvláštního právního předpisu, přičemž požadovaná informace je označena jako zvláštní skutečnost a žadatel k této informaci nemá oprávněný přístup, povinný subjekt žadateli tuto informaci neposkytne. • Prováděcí právní předpis upraví: • podrobnosti o označování, stanovení režimu evidence, manipulace a ukládání písemností a jiných materiálů obsahujících zvláštní skutečnosti, • postup při určování osob ke styku se zvláštními skutečnostmi. UTAJOVANÉ INFORMACE - PRÁVNÍ RÁMEC • zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti • Upravuje zásady pro stanovení informací jako informací utajovaných, podmínky pro přístup k nim a další požadavky na jejich ochranu, zásady pro stanovení citlivých činností a podmínky pro jejich výkon a s tím spojený výkon státní správy. • Státní správu v oblasti ochrany UI a bezpečnostní způsobilosti vykonává Národní bezpečnostní úřad. UTAJOVANÉ INFORMACE I • Utajovanou informací je informace v jakékoliv podobě zaznamenaná na jakémkoliv nosiči označená v souladu se zákonem, jejíž vyzrazení nebo zneužití může způsobit újmu zájmu ČR a která je uvedena v seznamu utajovaných informací. • Zájmem ČR je zachování její ústavnosti, svrchovanosti a územní celistvosti, zajištění vnitřního pořádku a bezpečnosti, mezinárodních závazků a obrany, ochrana ekonomiky a ochrana života nebo zdraví fyzických osob. UTAJOVANÉ INFORMACE II • Původce utajované informace je orgán státu, právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, u nichž utajovaná informace vznikla. • Neoprávněná osoba je fyzická nebo právnická osoba, která nesplňuje stanovené podmínky přístupu k utajované informaci. • Bezpečnostní standard je utajovaný soubor pravidel, ve kterém se stanoví postupy, technická řešení, bezpečnostní parametry a organizační opatření. • Bezpečnostním provozním módem prostředí, ve kterém informační systém pracuje, charakterizované stupněm utajení zpracovávané utajované informace a úrovněmi oprávnění uživatelů. UTAJOVANÉ INFORMACE - STUPNĚ UTAJENÍ • Vyhrazené • vyzrazení nebo zneužití může být nevýhodné pro zájmy České republiky. • Důvěrné • vyzrazení nebo zneužití může způsobit prostou újmu zájmům České republiky. • Tajné • vyzrazení nebo zneužití může způsobit vážnou újmu zájmům České republiky. • Přísně tajné • vyzrazení nebo zneužití může způsobit mimořádně vážnou újmu zájmům ČR. DRUHY ZAJIŠTĚNÍ OCHRANY UTAJOVANÝCH INFORMACÍ • „Personální bezpečnost“ – osoby a jejich příprava • „Průmyslová bezpečnost“ – opatření k regulaci přístupu podnikatele a jejich ověření • „Administrativní bezpečnost“ – opatření k regulaci tvorby a manipulaci • „Fyzická bezpečnost“ - opatření k zamezení přístupu neoprávněných • „Bezpečnost informačních nebo komunikačních systémů“ – bezpečnostní standardy systémů • „Kryptografická ochrana“ – opatření při tvorbě a manipulaci UTAJOVANÉ INFORMACE - ZPROŠTĚNÍ MLČENLIVOSTI • V řízení před orgánem státu může, na žádost tohoto orgánu, odpovědná osoba orgánu státu, do jehož oblasti věcné působnosti utajovaná informace náleží, fyzickou osobu zprostit povinnosti zachovávat mlčenlivost, nestanoví-li zákon jinak • Zproštění mlčenlivosti se vztahuje pouze na příslušnou utajovanou informaci, a to v nezbytně nutném rozsahu a na dobu nezbytně nutnou. • Zproštění mlčenlivosti lze odepřít v případech, kdy by tím mohlo dojít k mimořádně vážné nebo vážné újmě zájmům ČR anebo k ohrožení života či zdraví osob. STUDIJNÍ MATERIÁLY • zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) - web • nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) - web • MV-45519-1/PO-OKR-2015 - web • ÚZ č. 1559 - Krizové zákony, HZS, Požární ochrana, Obnova území • Skripta ochrany obyvatelstva a krizového řízení – dostupné zde: Hasičského záchranného sboru České republiky v sekci krizové řízení/ke stažení | DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr. Martin Hable martin.hable@vsci.cz Martin.hable@hzscr.cz 950 811 563 778 547 762 DĚKUJI ZA POZORNOST