KRIZOVÉ PLÁNY Mgr. Martin Hable 18 | 2 | 2025 KRIZOVÝ PLÁN TÉMATA • Zpracovatelé krizového plánu kraje • Krizový plán kraje - účel a právní úprava • Proces tvorby a postup schválení krizového plánu kraje • Obsah krizového plánu kraje – základní část • Obsah krizového plánu kraje – operativní část • Obsah krizového plánu kraje – pomocná část • Krizové plány ORP • Aktualizace krizového plánu kraje a ORP ZPRACOVATELÉ KRIZOVÉHO PLÁNU KRAJE • Krizový plán v obecné rovině zpracovávají: o ministerstva a jiné ústřední správní úřady, o Česká národní banka, o jiné státní orgány, jimž krizový zákon ukládá povinnost zpracovávat krizový plán, o kraje, o obce s rozšířenou působností. • Zpracovatelem krizového plánu kraje je HZS kraje. • KÚ poskytuje součinnost HZS kraje při zpracování KP kraje. KRIZOVÝ PLÁN KRAJE ÚČEL A PRÁVNÍ ÚPRAVA • Účel: o základní plánovací dokument obsahující souhrn krizových opatření a postupů k řešení KS na území kraje. o Účelem je vytvořit podmínky pro zajištění připravenosti na KS a jejich řešení. • Zpracován na základě: o ustanovení § 15 odst. 1, písm. c) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), o náležitosti a způsob zpracování krizového plánu je upraven v § 15 - 16 nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), o k jednotnému postupu zpracování krizových plánů slouží Metodika zpracování krizových plánů, která stanoví obsahové vymezení náležitostí a další podrobnosti související se zpracováním krizového plánu. PROCES TVORBY A POSTUP SCHVÁLENÍ KRIZOVÉHO PLÁNU HL. M. PRAHY • HZS kraje před zpracováním plánu předloží k projednání BR kraje : o zaměření a rozsah plánu, o určení osoby odpovědné za koordinaci zpracování plánu, o návrh rozdělení odpovědnosti za zpracování podkladů pro dílčí části plánu, o rozsah spolupráce s dalšími subjekty, které se na zpracování podílejí, o termín projednání plánu v BR kraje, o pravidla manipulace s plánem při jeho zpracování, o termíny průběžných kontrol a termín zpracování plánu. • Následně je plán předložen k projednání BR kraje a schválen hejtmanem kraje nebo Primátorem HMP (obdoba i u KP ORP, jen úroveň je odlišná, tedy jde o příslušné BR a starosty ORP). OBSAH KRIZOVÉHO PLÁNU KRAJE ZÁKLADNÍ ČÁST • KP se člení do tří částí a to na část základní (část A), operativní (část B) a pomocnou (část C). • Základní část se dále člení na následující kapitoly: o A.1 Charakteristika organizace krizového řízení, o A.2 Přehled možných zdrojů rizik a analýzy ohrožení, o A.3 Přehled právnických a podnikajících fyzických osob, které zajišťují plnění opatření vyplývajících z krizového plánu, o A.4 Přehled prvků kritické infrastruktury a evropské kritické infrastruktury. OBSAH KRIZOVÉHO PLÁNU KRAJE OPERATIVNÍ ČÁST • Operativní část se dále člení na následující kapitoly: o B.1 Přehled krizových opatření a způsob zajištění jejich zajištění, o B.2 Plán nezbytných dodávek, o B.3 Způsob plnění regulačních opatření, o B.4 Přehled spojení na subjekty, podílející se na připravenosti na KS a jejich řešení, o B.5 Rozpracování typových plánů, o B.6 Přehled plánů, zpracovaných podle zvláštních právních předpisů, využitelných při řešení krizové situace. OBSAH KRIZOVÉHO PLÁNU KRAJE POMOCNÁ ČÁST • Pomocná část se dále člení na následující kapitoly: o C.1 Přehled právních předpisů, využitelných při přípravě na KS a jejich řešení, o C.2 Zásady manipulace s KP, o C.3 Geografické podklady, o C.4 Další dokumenty související s připraveností na KS a jejich řešením, o C.5 Vzor rozhodnutí o vyhlášení stavu nebezpečí. KRIZOVÉ PLÁNY ORP • KP se zpracovávají pro území ORP. • Zpracovatelem KP ORP je HZS kraje, ORP poskytují součinnost při jejich zpracování. • Struktura těchto plánů je obdobná jako u KP kraje, kdy jediným rozdílem je to, že neobsahují kapitolu C.5 Vzor rozhodnutí o vyhlášení stavu nebezpečí (stav nebezpečí vyhlašuje jen hejtman kraje/primátor hl. m. Prahy). AKTUALIZACE KRIZOVÉHO PLÁNU KRAJE • Souhrnná aktualizace: o se provádí jak v listinném provedení, tak v elektronické podobě ve čtyřletém cyklu od jeho schválení, a to z důvodu zásadních změn v plánu, o po provedení souhrnné aktualizace se doporučuje plán opětovně schválit. • Průběžná aktualizace: o v případě jen dílčích úprav (nikoliv zásadního charakteru) se provádí jen průběžná aktualizace, zejména v elektronické podobě. • Obdobně se provádí i aktualizace KP ORP. STUDIJNÍ MATERIÁLY • zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) - web • nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) - web • Metodika zpracování krizových plánů - web • ÚZ č. 1559 - Krizové zákony, HZS, Požární ochrana, Obnova území • Skripta ochrany obyvatelstva a krizového řízení – dostupné zde: Hasičského záchranného sboru České republiky v sekci krizové řízení/ke stažení | DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr. Martin Hable martin.hable@vsci.cz Martin.hable@hzscr.cz 950 811 563 778 547 762 DĚKUJI ZA POZORNOST